První trolejbus Mario složený v DPMB vyjel na zkušební jízdy. Cestující poprvé sveze v květnu

dpmb3První trolejbus, který zkompletovali pracovníci Dopravního podniku města Brna v komínských dílnách, vyjel do ulic. Během zkušebního provozu musí bez cestujících najet 10 tisíc kilometrů. Pokud se osvědčí, na běžných linkách se ukáže v květnu. Vedení podniku letos plánuje pořídit komponenty na dalších deset kusů trolejbusů tohoto typu. V Česku unikátním projektem, nazvaným Mario, dopravce ušetří až 100 miliónů korun.

Bezpečná hladina alkoholu v krvi? Nula

nulaLidé s poškozením jater v důsledku nadměrné konzumace alkoholu představují odhadem čtvrtinu z celé skupiny sledovaných pacientů v hepatologické ambulanci Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně. Kromě rozvoje jaterní encefalopathie lékaři u léčených pacientů se závislostí na alkoholu pozorují také narušené vztahy v sociální oblasti a vznik poruch osobnosti.

Letiště Brno letos očekává silnou sezónu díky rozšířené nabídce sezónních destinací

LETISTE BRNO ilustracni fotoCestovní ruch na Letišti Brno po dvou pandemií tlumených letech dál oživuje svůj růst. V roce 2022 letiště odbavilo přesně 471 811 cestujících, což představuje 153% nárůst oproti pandemií zasaženému roku 2021. Vydařené byly především letní měsíce červenec a srpen, kdy letištěm prošlo přes 200 tisíc cestujících a tím se zároveň podařilo překonat úspěšné "předcovidové" léto roku 2019. Letos se navíc bude z Brna létat až do 29 míst. Mezi novinky patří například Portugalsko (Madeira), Albánie nebo Kapverdy.

Odpadky jsou věda. Díky odborníkům z VUT má Česko prognózu jejich produkce

Vědecký tým z Ústavu procesního inženýrství foto Jan Prokopius VUTTřídíme dostatečně? Kolik recyklovatelných materiálů zbytečně končí v černých popelnicích? A hlavně kolik odpadu obyvatelé a firmy v Česku vyprodukují v následujících letech? Odpovědi hledali odborníci ze strojní fakulty VUT v Brně. Pro Ministerstvo životního prostředí vytvořili software TiramisO, který na základě matematického modelu předpoví produkci odpadů na dalších deset až patnáct let a nabízí i různé scénáře předpokládaného vývoje.