Dopravní podnik se připravuje na cvičný blackout
Celý Jihomoravský kraj již tento čtvrtek otestuje připravenost různých institucí na kompletní výpadek elektrického proudu. Vzhledem k tomu, že vozový park DPMB tvoří ze dvou třetin vozidla poháněná právě elektrickou energií, musí být na tento krizový scénář připravené i všechny složky největšího dopravce v kraji.
„Pokud město postihne celkový blackout, budeme mezi prvními, kteří poznají, o jak rozsáhlý výpadek se jedná. Po celém městě máme celkem 28 měníren, které nepřetržitě sleduje náš energetický dispečink. Někdy může dojít k poruše na jedné z měníren, ale pokud by vykazovalo poruchu najednou více měníren, bude hned jasné, že se jedná o závažný problém," vysvětlil generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
„Městskou hromadnou dopravu v Brně využívají lidé z celého kraje, takže je dobře, že je dopravní podnik do cvičení zapojen. Doufám, že se potvrdí, že na tyto krizové situace jsou dotčené městské organizace dobře připravené," řekl brněnský primátor Petr Vokřál.
Dopravní podnik musí být na výpadek proudu připraven hned v několika oblastech. Ihned po nahlášení události je svolán krizový štáb, který má přesně rozdělené úkoly. „V případě, že by k této situaci došlo, jako první nastartujeme ve všech areálech náhradní elektrické zdroje. Poté budeme o situaci co nejrychleji informovat řidiče a cestující pomocí řídicího informačního systému," uvedl Jiří Valníček, provozní ředitel DPMB.
Součástí krizového plánu je třeba také vysvobození osob z výtahů v areálech DPMB. Režim dopravy postupně přejde na noční autobusový provoz. V pohotovosti musí být také odtahová vozidla pro vyklizení křižovatek a dalších míst, kde by mohly uvíznout tramvaje a trolejbusy.
„Ve čtvrtek musíme prokázat, že máme provozuschopnou veškerou techniku, která by v případě blackoutu byla potřebná. Krizový štáb musí bezchybně komunikovat, rozhodovat a zadávat úkoly," připomněl Miloš Havránek. V plánu je zahrnuta jak těžká technika, záložní agregáty nebo mobilní rolovací plošina. Plán počítá ale i se zdánlivými banalitami jako je dostatek potravin pro řidiče odstavených vozidel nebo zajištění minibusu pro svážení těchto řidičů.
„Jsme rádi, že se cvičení blackout koná, protože teoreticky prověří naši praktickou připravenost," dodal Miloš Havránek.
(tz)