Boj s vandaly pokračuje – další tramvaje mají kamerový systém se záznamem

Na tramvaje typu 13T si vandalové netroufají. Důvod? Čtyři záznamové kamery uvnitř každého vozu. Instalace kamerového systému do vozidel MHD se ukázala jako nejúčinnější nástroj v boji proti vandalům. Proto budou i další vozidla Dopravního podniku města Brna pod neustálým dohledem kamer. „Všech dvanáct tramvají Vario, které jsme pořídili v loňském roce, má v prostoru pro cestující bezpečnostní kamery. Na začátku letošního roku jsme získali další registraci od Úřadu pro ochranu osobních údajů, takže tyto kamery mohou pořizovat záznam. Do budoucna chceme počet kamer rozhodně zvyšovat," uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Stejně jako u tramvají 13T, které mají povolení nahrávat od podzimu 2013, i zde platí přísná pravidla pro uchovávání záznamu. „Nahrávku smíme poskytnout pouze orgánům činným v trestním řízení a následně může sloužit jako důkazní materiál u soudu," vysvětlil Zdeněk Jarolín, vedoucí technického odboru DPMB.

Za odstranění následků vandalismu zaplatí DPMB každý rok kolem pěti milionů korun. V roce 2014 to bylo více než 5 100 000 korun. Nejčastějšími projevy vandalismu jsou posprejování vozů a poškrábání nebo poleptání skel vozidel. Na poškrábaná okna se vedení DPMB opět zaměřuje. „Před dvěma lety jsme se cestujících ptali, zda máme zničená okna vyměnit. Odpovědi byly většinou záporné, protože výměna skel je finančně nákladná. Nakonec jsme se ale přeci jenom pro výměnu rozhodli, protože cestování v ošklivých vozech je pro slušnou většinu cestujících doslova nedůstojné," dodává Miloš Havránek.

Vychází při tom z tzv. teorie rozbitého skla, která tvrdí, že zločinnost může být výsledkem součtu menších zločinů a prostředí, v němž člověk žije. To v praxi znamená, že pokud člověk nastoupí do již pomalovaného vozu, připadá mu, že další vyrytý nápis nebo čmáranice nebude nikomu vlastně vadit, protože si toho nikdo nevšimne. Dle této teorie bojovalo proti vandalům vedení newyorského metra v 90. letech.
V první fázi byla vyměněna skla při generální opravě deseti tramvají různých typů (KT8, T3, T6). Nová okna pro deset vozů, které už jsou v provozu, stála zhruba půl milionu korun.