Lanovka Pisárky – Kampus: efektivní alternativa moderní dopravy
Z Pisárek do Kampusu kabinou lanové dráhy pro 8 osob za 5 minut. Tak by mohla vypadat nová plnohodnotná alternativa moderní městské dopravy na vytíženém úseku z Mendlova náměstí k univerzitnímu Kampusu v Bohunicích.
„O tom, že Brno nemá metro, se hodně mluví i píše. Existuje ale ještě další typ veřejné dopravy, který představuje efektivní alternativu dopravy pro moderní metropoli, a to je městská lanová dráha. Ta kromě své turistické atraktivity nabízí také přepravní kapacitu až 1000 osob za hodinu," uvedl k novému projektu primátor Roman Onderka.
Město Brno má připravený projekt lanové dráhy vedoucí z Pisárek k univerzitnímu kampusu v Bohunicích. Cestující by tuto vzdálenost ujeli za pouhých 5 minut, přičemž interval odjezdů lanovky by byl variabilní dle aktuální poptávky. Lanovka je kapacitně schopna jezdit s minimálním intervalem až 30 vteřin.
Provozní doba lanové dráhy by dle projektu navazovala na provoz denních linek, tedy od 5 do 23 hodin a to jak v pracovních dnech, tak i o víkendu. Z tarifního pohledu se počítá s variantou zahrnout lanovou dráhu do běžného tarifu městské hromadné dopravy v Brně (IDS JMK) jako logickou alternativu ke stávajícím možnostem přepravy.
Dopravní spojení z Pisárek ke Kampusu dnes zajišťuje trolejbusová linka 25. V období akademického roku se na této lince ale blíží poptávka po přepravě maximální možné nabídce. Lanová dráha představuje ideální doplnění městské hromadné dopravy, ale zároveň může sloužit jako zajímavá turistická atrakce. Tento způsob přepravy lze s ohledem na umístění lanovky v blízkosti areálu BVV využít například při pořádání veletrhů, koncertů a dalších společenských akcí.
Městská lanová dráha v tomto rozměru úspěšně funguje např. v Barceloně, kde místní Teleféric de Montjuïc přepravuje občany z města na kopec Montjuïc. Tato lanová dráha má tři zastávky, přičemž jízda trvá asi deset minut.
Odhad finančních nákladů na výstavbu lanovky je 200 milionů korun.
(tz)