Topení ve vozech prošlo zátěžovou zkouškou
Letošní tuhá zima prověřila funkčnost topení ve vozech MHD. I když se začalo topit až 7. října 2016, tedy o týden později než v předchozím roce, počet hodin, kdy bylo topení puštěno, je výrazně vyšší, a to o 145 (za období říjen 2016 – leden 2017).
Vlivem tuhých mrazů náklady spojené s vytápěním v zimních měsících 2016/17 výrazně vzrostly. Vícenáklady u tramvají a trolejbusů se vyšplhaly na víc než 3 miliony korun, stouply tedy o 9 %. „Z důvodu většího komfortu při přepravě cestujících jsme už v roce 2014 zvedli teplotní limit, od kterého se ve vozech topení pouští, a to z původních +3°C na +5°C. Tento krok samozřejmě přinesl i vyšší náklady za spotřebu energie a nafty," popsal generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Vytopit vozidla v silných mrazech, které dosahovaly až – 15°C, na příjemnou teplotu je obtížné. Nejvíc únik tepla ovlivňuje počet otevřených dveří a doba otevření. Dalšími faktory, které mají vliv na teplotní komfort pro cestující, je vzdálenost zastávek na trase a konstrukce vozidla. Podle České technické normy (ČSN 28 1300) nesmí teplota těsně nad podlahou klesnout pod +2°C. Při pravidelných kontrolách na všech trakcích se ukázalo, že tyto limity s přehledem DPMB splňuje.
„V chladném počasí apelujeme na řidiče, aby na zastávkách nechávali dveře otevřené jen po nezbytně nutnou dobu. Pokud musí čekat déle na odjezd, může dveře nechat zavřené a cestující, který chce nastoupit, si otevře dveře pomocí poptávkového systému," popsal vedoucí odboru kontrol DPMB Richard Vodička. Z celkového počtu 778 vozidel je 670 s poptávkovým ovládáním dveří.
Tepelnou pohodu ovlivňuje i typ vozu na lince. Obecně platí, že u takzvaných sólo vozů dojde k rychlejšímu vytopení salónu než u kloubových vozů. Dále zaleží, na které lince vůz jezdí, kolik má dveří a jaké konstrukce. Např. na tramvajích s klasickými skládacími dveřmi dochází k větším únikům tepla než u tramvají s předsunutými dveřmi. „Autobusy na rozdíl od tramvají a trolejbusů jsou závislé na ohřátí chladicí kapaliny v topném systému, což v extrémních mrazech i za použití nezávislého topení trvá déle. Při stání na konečných opět teplota klesá, i když motor běží na volnoběžné otáčky," vysvětlil Vodička. Teplotní rozdíl při extrémních mrazech vnímaný cestujícími může nastat i tím, zda vozidlo před výjezdem na trať parkuje v hale vozovny či v otevřeném prostoru.
„Prioritou DPMB je, aby se cestující v našich vozech cítili komfortně, a to po všech stránkách. I v průběhu zimního období se tak pravidelně kontroluje funkčnost a čistota topidel. Na závadu topení, kromě pravidelných kontrol, upozorňují i řidiči a prověřují se i podněty od cestujících," uzavřel Havránek. (tiz)