Až 60 kilometrů krajských silnic dostane letos nový koberec. Dalších 1 500 silničáři vyspraví
Drkotání mezi dírami vystřídá hladká a bezpečná jízda po zbrusu novém povrchu. Taková změna čeká letos až 60 kilometrů silnic Jihomoravského kraje, takzvaných „dvojek" a „trojek". Kraj na jejich opravy najde v rozpočtu oproti původně plánovaným 112 dalších 50 milionů korun, z nichž 15 poputuje na výkupy pozemků. Kromě toho silničáři za asi 60 milionů korun zapraví výtluky a trhliny na 1 500 kilometrech krajských silnic.
Jihomoravský kraj se stará o bezmála 4 000 kilometrů silnic II. a III. tříd, tedy těch, které napojují drtivou většinu obcí na větší silniční tahy a dálnice. Mnoho řidičů na nich proto začíná a končí svou cestu a jejich stav je po právu zajímá. „Kraje se roky potýkají s tím, že jim stát odkázal rozbité silnice s nevyřešenými majetkoprávními vztahy. To znamená, že pozemky pod silnicemi patří kde komu, ale jen v menšině případů kraji. Když všechno sečteme, rovná se to vnitřnímu dluhu, který jen na jižní Moravě sahá do miliard korun," vysvětlil náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu a majetek Roman Hanák.
Kraj podle Hanáka na nápravě tohoto stavu intenzivně pracuje. „Ze své zkušenosti za volantem sám dobře vím, že řidiči ocení hlavně souvislé opravy, tedy místa kde silnice dostane úplně nový povrch. Na tyto projekty jsme v krajském rozpočtu původně vyhradili 112 milionů korun, chceme ale přidat dalších 35 milionů navíc. Příští čtvrtek o tom budou rozhodovat zastupitelé. Dalších 20 milionů máme připravených na zvyšování bezpečnosti a úpravy na místech, kde jsou často nehody," informoval Hanák s tím, že kraj se tak alespoň částečně snaží vyvážit úbytek peněz ze stále ne zcela rozeběhnutého nového období evropských dotací a také snížení příspěvku státu ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Ten letos přispěje na opravy silnic v Jihomoravském kraji 238 miliony korun, v loňském roce to přitom bylo 350 milionů. „Prostřednictvím Asociace krajů stále jednáme o navýšení. Věřím, že se na Ministerstvu dopravy ještě zamyslí a příspěvek upraví alespoň na úroveň loňského roku. Kraje loni ukázaly, že mají připravené projekty a umí peníze čerpat," dodal Hanák. Kraj má podle něj vypracovanou analýzu a zásobník projektů oprav a rekonstrukcí silnic za víc než miliardu korun.
Právě díky připravenosti kraje se loni podařilo výrazně zlepšit stav silnic na jižní Moravě a čerpat 1,4 miliardy korun evropských dotací. „V letošním roce ještě nebude možné masivněji čerpat evropské dotace z nového programovacího období, ale kraj se intenzivně připravuje. V Integrovaném regionálním operačním programu máme pro první výzvu navržené rekonstrukce celkem 76,5 kilometrů krajských silnic včetně 39 mostů – to vše za víc než dvě miliardy korun. V rámci přípravy staveb je nutno vykoupit další pozemky, což podpoří Jihomoravský kraj 15 miliony z plánovaného navýšení rozpočtu. V letošním roce předpokládáme zahájení stavby na silnici II/422 mezi Podivínem a Lednicí, na silnici II/426 mezi Strážnicí a Bzencem a na silničním průtahu obcí Březina u Křtin. Příští rok by se měla stavět například komunikace od Deblína přes Tišnov, která vyjde na téměř čtvrt miliardy," sdělil Hanák.
Kromě souvislých oprav ale kraj průběžně pečuje o všechny své silnice, v rozpočtu na to má vyhrazeno více než půl miliardy korun, a to na veškerou údržbu, jak zimní, tak letní. Jen letos budou silničáři provádět lokální vysprávky, takže zapravování výtluků a trhlin, na 1 500 kilometrech silnic II. a III. třídy. Na ty poputuje až 60 milionů korun. „Tyto akce slouží k zajištění bezpečnosti na krajských silnicích, i když nejsou tak kosmeticky atraktivní a mezi řidiči oceňované jako souvislé opravy. Zásadní rozdíl je ale v ceně. Zatímco zcela nový povrch na kilometru silnice vyjde asi na 3 až 5 milionů korun, u oprav lokálního charakteru je to asi 30 až 50 tisíc korun. Bezpečnost ale musíme zajistit na všech krajských silnicích a stačí jednoduchá násobilka, aby bylo jasné, že na celkovou výměnu povrchu na takovém rozsahu komunikací jednoduše nejsou peníze," vysvětlil ředitelSprávy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.
Opravy v číslech:
• Celkem půjde letos na komplexní opravy silnic II. a III. tříd v Jihomoravském kraji půl miliardy. Kraj ze svého rozpočtu dává 112 milionů, navýšení o dalších 50 milionů (z toho 15 na výkupy pozemků) budou schvalovat příští týden zastupitelé. Státní fond dopravní infrastruktury přispívá letos 238 milionů korun
• Největší plánovaná akce je oprava mostu u Šakvic nad železničním koridorem za celkem 120 milionů korun
• Na průběžnou údržbu silnic (jak zimní, tak i letní) má kraj vyhrazeno přibližně 550 milionů korun. Na lokální opravy výtluků a trhlin na 1 500 kilometrech krajských silnic z toho letos poputuje až 60 milionů korun
• Jeden kilometr nového povrch silnice vyjde na 3 až 5 milionů korun, kilometr lokálních vysprávek, které ale neřeší celkový stav povrchu vozovky, stojí 30 až 50 tisíc korun
Investiční priority pro souvislé opravy:
Jde například o:
• silnici z Dolních Bojanovic na silnici I/55
• silnici mezi Podivínem a Lednicích
• silnici z Miroslavi na silnici I/53
• spojku mezi Židlochovicemi a Nosislaví
• nebo třeba úseky silnic mezi Doubravicemi a Rájcem, či úsek Královopolská – Sportovní na příjezdu do Brna
Kde se aktuálně pracuje/bude v dubnu pracovat:
• silnice III/37428,37429 Skalice průtah a mosty
• silnice III/37424 Boskovice - Pilské údolí
• silnice III/0462 Drysice – Vyškov
• silnice III/37425 Pilské údolí – Újezd u Boskovic
• silnice II/380, III/15283 Brno ul. Sokolnická, Krejčího, Bedřichovická
• silnice III/40819 Hradiště průtah
• silnice II/365 Letovice - Horní Poříčí, intravilán
• silnice II/398 Horní Dunajovice most 398-009