Moderní umění získává na Špilberku více prostoru

Chatrný koláž  003 kopie orezod 29. 5. 2014
hrad Špilberk

Rok po otevření rozšiřuje Muzeum města Brna svou expozici „Od moderny po současnost" věnovanou poválečné výtvarné scéně v Brně o další exponáty. Přibudou zejména zástupci performance, video artu, net artu či umění nových médií. Současně byl zahájen cyklus výstav k poctě brněnského rodáka, výtvarníka Dalibora Chatrného. První část přitom představuje jeho vlastní tvorbu, následovat však budou výstavy jeho dcery Dany, Roberta Hliněnského a Františka Šenka. Výstavy jsou otevřeny od 29. května.

Dalibor Chatrný patří k výtvarné generaci, která v 60. letech navazovala zpřetrhané vazby s předválečným uměním. Jedním z témat Chatrného tvorby je artikulace prostoru a prostorových vztahů, kam spadají i jeho výtvarné vstupy do fotografií či tištěné předlohy. Příkladem je soubor výtvarných interpretací fotografií z knihy Letem českým světem. Tato kniha vydaná nakladatelem J. R. Vilímkem v roce 1898 v Praze obsahuje fotografie zajímavých přírodních zákoutí, památných míst, pomníků a architektonických památek pořízených několika desítkami fotografů. Dalibor Chatrný do jednotlivých fotografií vstupoval technikou koláže, čímž vytvořil cyklus více než stovky listů datovaných rokem 1977, v některých případech rokem 1998. Výstava na Špilberku tuto část Chatrného díla představuje veřejnosti poprvé v takto rozsáhlé a ucelené podobě.

Výrazné jsou zejména listy, kdy je do fotografické předlohy vlepen černý trhaný papír, v některých případech nahrazený volně vsunutým fragmentem průsvitného pauzovacího papíru. Naopak radikální přehodnocení výchozího „obrazu" přináší okruh listů s iluzivně malovanou černou plochou pravoúhlé formy, která je orientována v perspektivním pohledu. Zcela elementární řešení zastupují listy s vlepenou papírovou linií, která respektuje výchozí prostorovou kompozici, zatímco povahu paradoxní hry mají listy pracující s výřezem a jeho následným vlepením tak, že vyříznutý kruhový fragment je pootočen nebo v případě dvojice fragmentů jsou jednotlivé části vzájemně zaměněny. Vystaveny jsou i listy vzniklé ve spolupráci s hudebním skladatelem Miloslavem Ištvanem, jež z hlediska výtvarného přístupu překračují téma čistě prostorových úvah. Do plochy fotografie jsou vlepovány útržky hudebníkovy ručně psané partitury, které dokládají jak Chatrného zájmem o hudbu, tak o vizuální a významové kvality písma a znaku.

Chatrného cyklus je umístěn do chodby přiléhající ke stálé expozici Od moderny po současnost, jež byla otevřena po rekonstrukci jižního křídla hradu Špilberku v loňském roce. Záměrem tohoto nově otevřeného galerijního prostoru na chodbě je doplňovat a rozšiřovat expozici zejména o práce na papíře, které nemohou být dlouhodobě vystaveny světlu. Současně se zahájením Chatrného cyklu také dochází k obměně a doplnění expozice. V oblasti performance budou doplněny zejména fotografie z akcí Dalibora Chatrného, Jiřího Valocha, Mariana Pally, Vladimíra Ambroze, J. H. Kocmana, Miloslava Sonnyho Halase, Jana Steklíka, Tomáše Rullera, Josefa Daňka a Blahoslava Rozbořila. Na poli nových médií, video artu a projektů zaměřených na propojení světla a zvuku se návštěvník setká například s dílem Woodyho Vašulky, Jiřího Suchánka, Petronely Estrady Tančekové, Filipa Cenka a autorské dvojice Barbora Trnková & Tomáš Javůrek. U příležitosti prvního výročí byl také představen katalog Od moderny po současnost 1945 – 2013, který je možné zakoupit mimo jiné v prodejně Muzea města Brna na malém nádvoří hradu Špilberku.

(tz)