Michal Sedláček: Nová čtvrť Trnitá bude dobrá adresa!
Jiná města ji Brnu budou závidět, říká o nové čtvrti Trnitá architekt Michal Sedláček, který je vedoucí střediska projektové přípravy společnosti Brněnské komunikace. Trnitá vzniká v pěší vzdálenosti od historického centra, jejím centrem bude jedno z nejmodernějších nádraží v Evropě, hlavní osu bude tvořit Bulvár, jakýsi brněnský Václavák, protékat jí bude revitalizovaná Svratka s protipovodňovými opatřeními a nabídne výhled na katedrálu svatého Petra a Pavla.
Můžete přirovnat Trnitou ke čtvrtím v zahraničí?
Nejbližším a nejvhodnějším příkladem je nová čtvrť Sonnwendviertel, která vyrostla kolem nového hlavního nádraží ve Vídni. Existují i další příklady jako nová čtvrť HafenCity v Hamburku.
Kolik tam bude bydlet lidí?
Trnitá nabídne vysoký podíl bytů a různých forem rezidence, bude v ní bydlet 15 tisíc nových obyvatel. Bude to ovšem čtvrť smíšená, poskytne tedy i pracovní příležitosti, veřejnou vybavenost, širokou škálu služeb, obchodních a komerčních aktivit, ale také nabídku rekreačních ploch. Postavená bude podle principů města krátkých vzdáleností neboli tak zvaného ‚patnáctiminutového města'. Vše, co potřebujete, bydlení, práce, služby, trávení volného času by mělo být dostupné v rádiu do 15 minut. Nová čtvrť Trnitá bude dobrá adresa!
Vy sám byste tam bydlel rád?
Určitě. Dokážu si představit, že by se mi líbilo mít z okna výhled na přijíždějící a odjíždějící vlaky nebo na Svratku s upravenými nábřežími. I výhled na Bulvár by stál za to. Je důležité zdůraznit, že urbanismus čtvrti je inspirovaný městem se smíšenou výstavbou, která zahrnuje kompaktní bloky, klidné soukromé nebo polosoukromé vnitrobloky, ulice lemované stromořadími, náměstí, parky. Nepůjde o volnou výstavbu, kterou známe ze sídlišť.
Plánuje se v Trnité nějaká veřejná budova, dominanta?
Města často do nově postavěných čtvrtí umisťují i významné veřejné budovy, například úřady, budovy univerzit nebo kulturní stavby. Jako příklad takové stavby můžu uvést Labskou filharmonii v HafenCity v Hamburku. V nové čtvrti Trnitá budou budovy Správy železnic a Českých drah. Možnosti umístění významné městské budovy se zatím hledají.
Budou v Trnité výškové stavby?
Vlakové nádraží je velmi významná veřejná stavba. Na horizontu města se ovšem příliš neprojeví, protože je svým charakterem ‚horizontální'. Vzhledem ke svému významu by mělo být ve městě ‚viditelné', a proto bude mít jednu výškovou budovu – hotel, hned u svého hlavního vstupu, a druhou výškovou budovu u druhého vstupu u ulice Uhelné v zanádraží.
Zmínil jste Bulvár jako osu nové čtvrti.
Trnitá nebude mít klasické náměstí. Namísto toho bude mít Bulvár srovnatelný s Václavským náměstím. Na severní straně bude vizuálně ukončen Petrovem, na druhé straně hlavním vstupem na nové nádraží. Bulvár bude hlavní spojnicí mezi novým nádražím a historickým centrem, stane se významným veřejným prostorem města se širokými chodníky lemovanými stromořadími, které budou navazovat na obchody a služby v parteru objektů. Samozřejmostí budou venkovní zahrádky kaváren a restaurací, místa pro parkování kol nebo prvky hospodaření s dešťovou vodou.
Jakou roli zaujme řeka Svratka?
Revitalizovaná Svratka s cyklostezkami a pěšími stezkami na obou březích propojí novou čtvrť formou lineárního parku s ostatními městskými částmi. Důležitý je i protipovodňový park na pravém břehu řeky, společně s rekonstruovaným viaduktem vytvoří přírodní zázemí čtvrti.
Bude mít nové nádraží a čtvrť Trnitá dostatečnou obsluhu městkou hromadnou dopravou?
Samozřejmě. K novému nádraží povede 5 tramvajových, 2 trolejbusové a 5 autobusových linek.
V Brně jsou populární noční rozjezdy. Zůstanou zachovány?
Nové nádraží na tom nic nezmění, noční rozjezdy městské hromadné dopravy budou pokračovat ze stejného místa jako nyní
Jak postupuje výstavba čtvrti?
Některé stavby už stojí nebo se staví – Palác Trnitá, Opuštěná 4, brownfield Vlněna, polyfunkční komplex Meridiem v Komárově. V nejbližší době se připravuje demolice bývalého Tesca a jeho přestavba na polyfunkční dům Dornych, dále projekty Trio Brno, Trnitá II u Bulváru, Nová Zvonařka a projekt Železniční v Komárově.
Vy jste se sám na některém z projektů podílel?
Na žádném z těchto projektů jsem se nepodílel. Ale v roce 2016 jsme se společně s profesorem Ivanem Rullerem zúčastnili soutěže Budoucnost centra Brna zaměřenou právě na novou čtvrť a nádraží. V soutěži jsme se sice neumístili, ale už před osmi lety jsem takto novou čtvrť poznal a nastudoval.
Kde se s projekty mohou lidé seznámit?
V loňském roce jsme připravili putovní výstavu o novém nádraží. Výstavní panely a velký model 3 x 4 metry jsme vystavili postupně v Křížové chodbě Nové radnice, v obchodním centru Vaňkovka a v Urban centru na Staré radnici. Tento rok v létě byl model vystaven na hlavním nádraží v Praze. Na podzim chystáme další výstavu, bude se soustředit na realizované a plánované projekty ve čtvrti Trnitá. Bude v Urban centru a její součásti bude opět i velký model celé čtvrti.
Kdy se nádraží začne stavět?
Správa železnic začne stavět nové nádraží v roce 2028, první vlak na něj přijede v roce 2035. Rychlovlakem to potom z Brna do Prahy zvládneme za 55 minut.
Přípravu nového vlakového a autobusového nádraží a nové čtvrti Trnitá má na starosti tým architektů a inženýrů, který je součástí společnosti Brněnské komunikace od ledna roku 2023. V jeho gesci je také příprava celého železničního uzlu Brno a Severojižního kolejového diametru – brněnské podzemní dráhy.
(sal)
Foto: Archív BKOM