Půlka obcí už komunikuje s občany "přes mobil"
- 05. březen 2025
Důležité informace přímo do telefonu poprvé posílá občanům víc než polovina samospráv. Roli sehrály loňské povodně. Krizová varování, včasné upozornění na poplatky, ale i digitální minireferenda anebo možnost účastnit se přerozdělování části peněz z obecního rozpočtu zprostředkovalo v loňském 825 tisíc registrovaným občanům roce už 3208 obcí – tedy více než polovina. Celkem rozeslaly 73 milionů zpráv. Tradičně nejvíce se o informační servis starají města a vesnice v Ústeckém a Jihomoravském kraji, nejvíce jich loni přibylo v jižních Čechách. Vyplývá to z údajů komunikační sítě Munipolis, která se propojováním obcí a jejich obyvatel zabývá.
Oproti loňskému roku se počet obcí s takzvanou chytrou komunikací zvýšil o více než 850. A zatím co v městech nad 5 tisíc obyvatel byla 50 % hranice v pokrytí překonána již v minulých letech, od loňska s občany moderně komunikuje již každá druhá obec celkově – včetně například malých lokálních osad. Vůbec nejvíce samospráv chytrou komunikaci nabídlo v Ústeckém kraji – celkem 61,5 %. Hned na druhém místě se umístil Jihomoravský kraj se 60,1 % samospráv. Na třetím místě se pak umístil kraj Moravskoslezský (58,5 % samospráv). Naopak nejméně s občany chytře komunikují na Vysočině (45 % obcí), v Jihočeském kraji (42 % obcí) a v Plzeňském kraji (37,5 % obcí).
„Pro obce je přímé spojení se všemi občany, kteří mají o spolupráci zájem, klíčové. Je to jeden z mála skutečně efektivních a zároveň levných kanálů, jak zvyšovat spokojenost obyvatelů i životní úroveň obce. Jedná se o rychlou cestu, jak společně identifikovat a mnohem rychleji a lépe řešit problémy nebo například přerozdělovat investice," zmiňuje výhody chytré komunikace specialista Ondřej Švrček, zakladatel komunikační sítě Munipolis. „A pochopitelně se jedná o naprosto klíčovou věc v době krize."
To je ostatně příklad zmiňovaného Jihočeského kraje, který se stal skokanem roku. Během jediného roku zde stoupl počet obcí s chytrou komunikací o celou stovku – v relativních hodnotách o skoro 62 %. Hlavní důvod? Především loňské povodně, při kterých samosprávy zjistily, že nedokážou své občany efektivně hromadně oslovit.
„Podobně jako při vypuknutí koronavirové pandemie, i loni se na nás ve velkém obracely obce právě v době povodní. Potřebovaly rychlý a spolehlivý kanál, kterým by během chvíle dokázali oslovit stovky nebo tisíce obyvatel v obci," zmiňuje Švrček. „Z realizovaných výzkumů následně vyšlo, že to byl právě spolehlivý obecní servis do telefonů občanů, který pomohl situaci zvládnout a zachránil majetek i životy."
Povodně, zvedly zájem občanů i počet rozeslaných zpráv
Počet obyvatel, registrovaných do komunikační sítě Munipolis, stoupl v loňském roce na 825 tisíc. Za posledních pět let je to více než zdvojnásobení jejich počtu. Tomu také přímo úměrně roste počet sdělení, které samosprávy rozesílají. Celkem loni rozdistribuovali více než 73 milionů zpráv, varování anket, minireferend nebo dalších informací. Velkou roli hrály již zmiňované povodně, které extrémním způsobem navýšily především počet krizových SMS zpráv. V přepočtu na hlavu tak loni nejčastěji komunikovaly obce Olomouckého kraje (průměrně 117 zpráv na příjemce), Vysočiny (průměrně 113 zpráv na příjemce) a Moravskoslezského kraje (průměrně 109 zpráv na příjemce).
Zdaleka nejvíce komunikovaly obce pomocí emailových kampaní (37 milionů), zpráv přímo do aplikace smartphonu (skoro 30 milionů), 6,5 milionu pak bylo rozesláno SMS zpráv.
„Ukazuje se zároveň pozitivní trend. Roste počet obcí, které se neomezují na prosté rozesílání novinek, ale snaží se s občany skutečně komunikovat. Vybízejí je k dialogu, sbírají zpětnou vazbu například ve formě obecních podnětů, sází na participační rozpočty nebo minireferenda," vypočítává Švrček. „Česko je díky tomu v chytré komunikaci právem na evropské špičce."
KONTEXT: Co je to chytrá (SMART) komunikace?
Chytrá komunikace v obcích je realizovaná především digitálními kanály. Vychází z principu, že důležité informace si občana musí nají samy. Taková komunikace je:
• S – specific = konkrétní. Samospráva vždy ví, co, kdy a komu říká. Vzhledem k tomu, že neexistuje ucelená databáze osobních kontaktních údajů občanů, musí si ji samosprávy vybudovat a aktualizovat samy
• M - measurable = měřitelná. Vedení obce díky tomu ví, ke komu se zpráva dostala a ke komu nikoli a podle toho může dále rozhodovat. Zároveň snadno zjistí, jaké kanály jsou právě pro její obyvatele ty pravé.
• A – agreed = vyžadovaná. V případě chytré komunikace dostávají informace pouze ti, kteří o ně mají zájem. Pouze tak bude mít každá zpráva patřičnou pozornost. Obce proto musí umět občany rozdělit do skupin podle typu informací (např. rezidenty, seniory, pejskaře, chataře...)
• R – reciprocal = vzájemná. Protože pouze dialog může výrazně zvýšit kvalitu informovanosti samospávy. Vedení obce musí mít informace od občanů pro své rozhodování a musí mít možnost zapojit občany do obecních procesů. K tomu slouží například elektronická referenda nebo ankety, ale také možnost nahlašovat podněty.
• T – timed = načasovaná a v reálném čase. Pokud neumím komunikaci naplánovat anebo není možné komunikovat kdykoli a odkudkoli
DATA: Povodňová komunikace
Díky čemu především (otevřená otázka, seskupeno podle témat)
- Nové komunikační možnosti a technologie: 39,7 %
- Včasnost informací: 29,4 %
- Kvalita informací, které jsme měli k dispozici: 20,6 %
- Zkušenosti z minulosti, interní připravenost: 10,3 %
Která z funkcí přímé komunikace se o letošních povodních osvědčila nejvíce
- Rychlé informování pomocí SMS: 42,37 %
- Možnost rozdělit komunikaci na různé skupiny obyvatel: 21,19 %
- Možnost prokazatelného doručení zpráv: 26,27 %
- Možnost krizového mapování: 8,47 %
- Rychlé ankety nebo dotazníky: 1,69 %
Co pomohlo uchránit majetek a životy občanů?
- Rychlé digitální informace od obce: 32,58 %
- Osobní kontakt s lidmi v obci: 26,40 %
- Komunikace celoplošných médií: 17,42 %
- Komunikace záchranných složek: 12,36 %
- Komunikace kraje: 11,24 %