Výstava ukáže další posun v přípravě budování nového hlavního nádraží v Brně

DSC9169V roce 2020 byla vypsána mezinárodní architektonicko-urbanisticko-dopravní soutěž na nové hlavní nádraží v Brně, jejímiž zadavateli bylo statutární město Brno a Správa železnic. Cílem je přinést do města moderní, funkční a esteticky působivý dopravní uzel. Podobu nového hlavního nádraží navrhla a vítězem soutěže se stala nizozemská studia Benthem Crouwel Architects a West8. Ti v letošním roce dokončili komplexní architektonickou studii, která představuje návrh, jenž reflektuje potřeby moderního a udržitelného městského prostředí.

Výsledky této studie budou nyní v Brně prezentovány na výstavě NHNB: Nádraží Brno aktuálně na třech místech. Tím prvním je Křížová chodba Nové radnice na Dominikánském náměstí 1 (22. 9. - 23. 10. 2023; pondělí-pátek, 10:00-18:00 hodin). Následně bude výstava přesunuta do Galerie Vaňkovka Brno (1.11. - 12.11. 2023) a posledním místem bude pak Urban Centrum na Mečové 5 (24. 11. - 29. 12. 2023).

Na výstavě budou vždy k vidění nejen grafické panely zachycující podrobnosti nového architektonického konceptu nádraží, včetně oblastí před a za nádražím, ale také velký model nádraží společně s jeho širším okolím, čímž návštěvníci získají komplexní představu o nadcházející transformaci lokality.

Jde o jedinečnou možnost nahlédnout do budoucnosti brněnského dopravního uzlu a jeho integrace do širšího městského kontextu.

Přeměna nádražního prostoru nese potenciál změnit nejen způsob jakým cestujeme, ale i způsob, jakým vnímáme město samotné.

„Do projektu se promítly a také důvodem úspěšné spolupráce byly i rozsáhlé zkušenosti holandských architektů, kteří jsou autory nádraží v Amsterdamu, Rotterdamu, Haagu a Utrechtu. Nové nádraží v Brně tak nebude bariérou ve městě, budou zde stejně hodnotná veřejná prostranství jak před nádražím, tak i za ním. Tím bude umožněn rovnocenný rozvoj oblasti jižně od nového nádraží", řekl radní pro dopravu a správu městských účastí Ing. Petr Kratochvíl.

„Dokončení architektonické studie představuje další důležitý krok v přípravě nového brněnského nádraží. Rovněž spolupráce mezi statutárním městem Brnem a Správou železnic na projektu byla mimořádně úspěšná", doplnil předseda představenstva společnosti Brněnské komunikace Ing. David Grund.

Železniční doprava má v Evropě vysokou prioritu. Brno má vynikající polohu, leží na křížení dvou hlavních koridorů: Baltsko-jadranského a Východního a východostředomořského. Díky modernizaci železničního uzlu se stane přirozeným evropským centrem pro dálkové a mezinárodní vlaky a zvýší se kapacita pro posílení regionálních spojů.

Nové hlavní nádraží je nejviditelnějším výsledkem projektu Europoint Brno, tedy modernizace celého brněnského železničního uzlu. Vlakové spojení tím získá větší kapacitu i bezpečnost. Nová poloha nádraží umožní také přirozený rozvoj plánované čtvrti Trnitá.
Stavba nádraží začne v roce 2028, první rychlovlak přijede na nové nádraží v roce 2034.

Na přípravách projektu se podílejí tyto subjekty:
■ Statutární město Brno
■ Ministerstvo dopravy ČR
■ Státní fond dopravní infrastruktury
■ Správa železnic
■ České dráhy
■ Jihomoravský kraj