Brno bude v roce 2021 pokračovat ve stavbě vlastních tramvají. Městem už projíždí devět moderních Draků

20201112 110855Brněnskému dopravnímu podniku (DPMB) se podařilo v loňském roce poslat na koleje devět nových tramvají. Ty od základu postavili jeho pracovníci v ústředních dílnách. DPMB si tak jako jediný v republice staví vlastní vozy. Moderní tramvaje mají klimatizaci, USB nabíječky a dveře vybavené světelnou závorou. Také se pyšní jménem podle slavného brněnského symbolu – Drak, které vybrali lidé v anketě. V letošním roce jich dopravní podnik plánuje přidat dalších devět a pustit se chce i do sestavování vlastních trolejbusů.

Nové vozy už v brněnských ulicích najezdily přes sto tisíc kilometrů, především na lince číslo 4, která projíždí středem města. „Oceňuji, že i v době boje s epidemií koronaviru se podařilo uvést do provozu všech devět vozů podle původního plánu. Tramvaje Drak díky své špičkové kvalitě a v neposlední řadě i díky jménu a červenobílému provedení dělají městu čest," komentovala primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Do výroby vlastních tramvají se brněnský dopravní podnik pustil jako zatím jediný v České republice. Pracovníci se museli naučit pracovat s novými materiály a technologiemi a rozšířit si znalosti. „Nyní můžeme říct, že veškeré práce probíhají maximálně efektivně a díky získaným zkušenostem klesla pracnost montáže ve srovnání s prvním vozidlem téměř o třetinu. Výroba probíhá v souladu se stanoveným harmonogramem a příští rok bychom chtěli našim cestujícím nabídnout dalších devět nových tramvají," popsal generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Předtím, než první Drak vyjel s cestujícími, absolvoval stovky kilometrů zkušebních jízd. Bylo třeba projet celou kolejovou síť města Brna a ověřit, jak tramvaj zvládá průjezdy oblouky, zda nedochází při otevření dveří na zastávce ke kolizi dveřních křídel s nástupištěm nebo jak se chová na samostatných tratích ve vyšších rychlostech. Stejně tak se testoval i průjezd vozovnami a myčkami. Během zkušebních jízd se dolaďovalo například nastavení zpětných zrcátek nebo řídící software.

Co se týče jízdních vlastností, vzhledu i vybavení odpovídají nové vozy těm nejpřísnějším standardům. „Jde o první tramvaj v Brně, která má klimatizaci prostoru cestujících a USB nabíječky. Dveřní prostory jsou vybaveny světelnou závorou, která umožňuje automatické zavření, pokud určitou dobu nenastupují a nevystupují cestující. Dveřní křídla jsou vybavena světelnými LED lištami. Všechny vstupy do vozu jsou navíc bezbariérové," sdělil Havránek.

Výroba vlastních tramvají přinese dopravnímu podniku zjednodušení a urychlení oprav, protože jsou pracovníci díky nově získaným zkušenostem schopni opravit závady na vozech sami a efektivně. Cestujícím tento projekt přinese pohodlnější přepravu v moderních klimatizovaných vozech vyrobených pro Brno „na míru".

DPMB spustil prodej kalendáře Rok Draka 2021 složeného z fotek, které mu zasílala veřejnost. Podnik vybral nejlepších 13, které nyní budou těšit fandy dopravy celý rok. Kalendář je v prodeji za 145 Kč v Informační kanceláři na Novobranské 18, ve vánoční prodejně na Joštově ulici nebo v eshopu DPMB.

Tramvaje Drak v číslech:
• Celkově by do roku 2024 mělo vyjet z dílen brněnského dopravního podniku 41 tramvají Drak.
• Náklady na pořízení komponentů a sestavení vozů jsou 1,3 miliardy korun.
• Na výrobě a spuštění tramvají se podílí 40 zámečníků, 30 elektrikářů, 8 stolařů, 5 lakýrníků a 5 soustružníků.
• Jméno tramvají se vybíralo z 264 návrhů, které poslala veřejnost. Ve finále lidé vybírali mezi jmény: Evička, Ester, Sisi a Drak, který soutěž přesvědčivě vyhrál. Z necelých dvou a půl tisíců hlasů získal téměř polovinu.
• Ve vozech je 49 míst k sezení a 122 míst na stání.
• Váha vozu bez cestujících je 31 tun.

Dopravní podnik města Brna vypsal výběrové řízení na dodávku komponent pro montáž trolejbusů. K tomuto kroku přistoupil po dlouhých diskusích a nevydařeném výběrovém řízení na dodávku nových trolejbusů, které řeší ÚOHS. Vzhledem ke zkušenostem podniku z montáže tramvají Drak a Vario a k volným kapacitám, by tato cesta mohla být alternativou k nákupu nových vozů a obnově trolejbusového vozového parku.