Od dopravy po ovzduší. Senzory 5G poskytnou důležitá data

Chrání soukromí, ale současně zjistí všechna potřebná data třeba i o pohybu osob či dopravních prostředků. Unikátní technologie z brněnského start‑upu testují například některé americké státy – a prostřednictvím své společnosti Technické sítě Brno také moravská metropole. A navíc s pomocí dotací.


Díky zkušenostem získaly TSB dotaci

„V rámci rozvoje konceptu chytrých měst se v Brně spouští inovativní projekt zaměřený na monitoring životních situací v dopravě pomocí 5G senzorů. Hlavním cílem je zlepšení situace v oblasti krátkodobého parkování, zvýšení bezpečnosti a ochrana životního prostředí díky přesným a dlouhodobým datům o pohybu chodců, cyklistů a vozidel ve veřejném prostoru," upřesňuje generální ředitel TSB Pavel Rouček. Projekt využívá finanční podpory z Národního plánu obnovy (NPO), který pokryl 100 % nákladů na pořízení a tříletý provoz deseti 5G senzorů. „Naše společnost využívá již pátým rokem stožáry veřejného osvětlení i pro umístění čidel a senzorů, které mohou sledovat například teplotu, prašnost či pohyb osob. Pilotní programy sloužily pro zlepšení informovanosti jednotlivých městských částí, které následně podle toho rozhodovaly o požádání zřízení nového přechodu nebo osvětlení. Díky těmto zkušenostem jsme uspěli i se žádostí o dotace," doplnil ICT ředitel TSB Michal Jukl. Projekt přinese moderní a inovativní přístup k řízení životních situací v oblasti dopravy v Brně a přispěje k vytvoření inteligentního městského ekosystému, který bude sloužit potřebám obyvatel i návštěvníků města.

Reálný čas, ale anonymní zobrazení

Senzory 5G budou rozmístěny na strategických místech a budou poskytovat přesná data o dopravních tocích a pohybu osob. Ta jsou však zcela anonymní. Systém pracuje v reálném čase, ale namísto skutečného zobrazení osob nebo automobilů jsou výsledkem pouze čárky nebo geometrické obrazce v pohybu. V prvním kole budou senzory využity ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna na projektu Bezpečná cesta do škol. Později se s jejich využitím počítá především pro zmonitorování situace na vybraných cyklostezkách. Systém monitoringu umožní získání uceleného obrazu například o dopravní situaci, který bude podkladem pro strategická rozhodnutí pro změnu nebo návrh nového řešení. Až dosud se totiž stávalo, že se odpovědné instituce při rozhodování často spoléhaly na nekompletní či zastaralé informace, což pak mohlo vést k nespokojenosti občanů s přijatými opatřeními.

V dalších etapách budou monitoring a analýza nasbíraných dat sloužit vedení města a jeho částí pro plánování a optimalizaci dopravy a zejména parkovaní, dopravním expertům při navrhování změn v organizaci provozu, bezpečnostním složkám pro účinnější řízení krizových situací či odborům životního prostředí, které mohou data využít ke snižování emisí a zlepšování kvality ovzduší.

(sal)