Kraj, město, univerzity a hi-tech firmy budou spolupracovat na popularizaci technického vzdělávání
Na VUT, MU a MENDELU studuje v tzv. STEM (science – technology – engineering – mathematics) oborech aktuálně zhruba 25 000 mladých lidí. Cílem memoranda, které tento týden podepsali zástupci velkých soukromých firem, univerzit, města Brna a Jihomoravského kraje, je zvýšit počet uchazečů v těchto oborech k akademickému roku 2028/29 o 30 %*. Ambicí společného úsílí je získání většího počtu expertů a expertek v oblasti, která odborníky dlouhodobě potřebuje a poptává.
Memorandum, které má podpořit technické a přírodovědné vzdělávání, vzniklo z iniciativy brněnských technologických společností, univerzit, města, kraje i dalších subjektů. Skoro dvacítka partnerů ho podepsala se závazkem do konce roku 2029. Koordinátorem aktivit, které mají směřovat k větší popularizaci STEM oborů, bude brněnský FabLab. „Díky spolupráci s FabLabem dosáhli před pár týdny obrovského mezinárodního úspěchu studenti z brněnského a blanenského gymnázia v NASA Space Center v Houstonu. Kromě Brna budeme mít do tří let FabLab i při SŠ polytechnické v Kyjově a věřím, že i klíčové technologické firmy napříč krajem dokážou mladým lidem ukázat, že STEM může být i zábava a hlavně má jasné a praktické využití," říká hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich. Kraj bude v rámci projektu zapojovat hlavně zřizované střední školy, Vzdělávací institut Morava, Jihomoravské centrum pro mezinárodní mobilitu, Moravian Science Centre a SVČ Lužánky Brno. Finančně projekt podpoří 1,5 mil. Kč ročně. Stejnou částku chce nabídnout i město Brno, které bude aktivizovat zřizované základní školy a brněnskou hvězdárnu. „Rozvoj STEM oborů v regionu nám v budoucnu přidá strategickou výhodu. Brno je už teď baštou velkých technologických hráčů a my potřebujeme jít naproti jejich dalšímu úspěchu a vychovávat děti k technickému vzdělání už na základních školách," říká primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Prvními kroky v projektu bude vytvoření pracovní skupiny ambsasadorů z řad firem, učitelů základních a středních škol a vysokoškolských odborníků. V začátcích bude potřeba taky zmapovat už stávající aktivity, které na podporu a popularizaci přírodovědných a technických oborů v regionu máme. Síťování a propojování bude pak další fází. Inspiraci chce FabLab čerpat i v zahraničí a zaměřovat se tak bude i na podobné projekty, které už mimo území Česka fungují. V rámci studie kariérního rozhodování bude zjišťovat, co a kdo ovlivňuje mladé lidi při volbě budoucího povolání, kam obrací svoji pozornost, kde čerpají informace – a tam pak směřovat i další aktivity projektu.
FabLab bude nadto připravovat komunikační kampaň, která zajistí, že se potřebné informace o jednotlivých akcích, kurzech, seminářích a dalších aktivitách na poli technického vzdělávání dostanou k žákům, studentům a dalším potenciálním uchazečům o STEM obory. „Informační kampaň nebude jen o promu akcí a aktivit, půjde mnohem víc do hloubky. Chceme bořit největší mýty o technickém vzdělávání, které ve společnosti bez jakéhokoli opodstatnění existují. Třeba to, že to nejsou obory pro holky nebo že vystudovaný technik stojí u padesát let starého stroje v továrně. Opak je přitom pravdou – dnes mluvíme o high-tech provozech s moderními technologiemi, mikrotechnologiemi, mluvíme o dobře placených pozicích s velkým potenciálem," říká Tomáš Mejzlík, jednatel brněnského FabLabu. Právě kvůli zkušenostem s ženskou částí cílové skupiny se do projektu zapojila taky organizace Czechitas, která by měla ne jenom pomáhat mýty bořit, ale taky aktivně předcházet tomu, abychom se s nimi v budoucnu vůbec museli potkávat.
*Počet přihlášených na technické obory by díky projektu měl narůst do pěti let o 30 % – patnáctiprocentní nárůst přitom zřejmě zajistí demografická křivka, dalších patnáct by měly přidat aktivity projektu. S vyhodnocením se ale počítá i po deseti letech, kdy se bude sledovat počet absolventů.
(mmb)