Brněnské komunikace připravují systém financování a výstavby parkovacích domů

Brněnští radní pověřili prováděním koordinačních činností u přípravy systému výstavby a provozu parkovacích domů firmu Brněnské komunikace. Ta má za úkol zajistit studii proveditelnosti, průzkumné práce, geodetické zaměření i zmapovat majetkoprávní situaci ve vybraných lokalitách a vypracovat harmonogram pro výstavbu, provoz a financování realizace. Rada současně schválila prověřování dalších tří lokalit, na nichž by mohla parkoviště vzniknout. Podle plánu ve městě vznikne do roku 2022 4550 parkovacích míst. Odhadované náklady jsou více než miliarda korun.

Rada města Brna se seznámila i s návrhem příkazní smlouvy, jejímž prostřednictvím by Brněnské komunikace byly pověřeny také zajištěním komplexní služby dopravy v klidu, tedy parkování a odstavování.

„Brněnské komunikace by mohly na základě příkazní smlouvy zajišťovat služby v jednotlivých oblastech dopravy v klidu. Právně tak nastavíme systém financování a výstavby parkovacích domů, parkovišť a dalších souvisejících služeb. Financování by pak mohlo probíhat na principu vyrovnávací platby*, podobně jako nyní při spolupráci ohledně sportovišť s městskou akciovou společností STAREZ-SPORT," vysvětlil náměstek primátora pro dopravu a investice Richard Mrázek.

Do konce března 2019 by měly Brněnské komunikace zajistit také vypracování projektové dokumentace, zajištění všech potřebných povolení a výběru dodavatele pro parkoviště P+R v lokalitě Líšeň – Zetor, tak zde řidiči mohli parkovat již příští rok. Tato plocha by měla mít kamerový dohled a závorový systém. Do stejného data by pak měla vzniknout i technická studie k výstavbě parkovacího objektu v lokalitě Jemelkova, jehož investorem je externí subjekt.

Jednotlivá velkokapacitní parkoviště budou mít kapacitu od 300 do 2000 parkovacích míst v návaznosti na potřeby dané lokality, dopravní napojení a dispoziční možnosti. Jejich příprava by měla probíhat ve stejnou dobu tak, aby byla všechna parkoviště postavena do roku 2022. Předpokladem je ale i ucelený systém plánování finančních prostředků s výhledem minimálně pět let, který by měl být dnešním rozhodnutím hotový a předložený ke schválení orgánům města nejpozději do 28. 2. 2019.

„Systém přípravy parkovacích domů odráží nejmodernější trendy ve výstavbě technických budov. Systém se zaměřuje na ekonomiku jak výstavby, tak i provozu. Od využití tohoto modelu si slibujeme právě zefektivnění výstavby postavené na modelovém řešení a také optimalizaci provozních procesů právě vzhledem k potřebám jednotlivých lokalit, tedy typu nebo kombinace typů systémů provozování (rezidentní, P+R, komerční)," uvedl technický ředitel Brněnských komunikací Aleš Keller, který tento projekt vede.

Brněnské komunikace budou zajišťovat přípravné práce pro vznik parkovacích domů/parkovišť na lokalitách:

Královo Pole nádraží (300 parkovacích míst)
Purkyňova (490 parkovacích míst)
Líšeň – Zetor
Fakultní nemocnice Bohunice (2000 parkovacích míst)
Veveří – Šumavská (400 parkovacích míst)

Žlutý kopec – Tomešova (250 parkovacích míst)
Sportovní (450 parkovacích míst)
Fakultní nemocnice – dětská nemocnice (450 parkovacích míst)

Poslední tři lokality Rada města do seznamu prozkoumávaných lokalit zařadila nově. Jejich kapacitní posouzení včetně jejich napojení na síť komunikací ve městě by mělo vzniknout do konce března 2019.

*
Vyrovnávací platba je upravena předpisy Evropské unie o veřejné podpoře. Jedná se o platbu z veřejných rozpočtů, kterou veřejná instituce poskytuje určitému subjektu k pokrytí nákladů veřejně prospěšných služeb, k jejichž poskytování byl vybrán, resp. pověřen.