Radní navrhují nádraží odsunout – schválili variantu Řeka

Nádraží odsunout z centra. Brněnští radní doporučili Zastupitelstvu města Brna schválit k realizaci variantu „Řeka". Zároveň považuje za akceptovatelnou variantu „Petrov".

„Osobně jsem přesvědčen, že je pro Brno výhodnější a méně rizikové postavit nové nádraží u řeky. Nádraží v této poloze představuje výhodnější variantu, která znamená bezprostřední rozvoj města, zejména jeho širšího centra. Stavbu železničního uzlu u řeky je možné realizovat rychleji, levněji a bez velkých výluk přímo v centru města. Pro zajištění obslužnosti nově realizovaného ŽUB město požaduje zahájení prací na přípravě realizace Severojižního kolejového diametru," komentoval doporučení primátor města Brna Petr Vokřál.

Radní také souhlasili s přípravou memoranda mezi statutárním městem Brnem, Jihomoravským krajem a Ministerstvem dopravy ČR k přípravě a realizaci záměru Severojižního kolejového diametru v návaznosti na řešení přestavby ŽUB.

O stanovisku města budou rozhodovat zastupitelé na zasedání 27. února 2018. Konečné slovo bude mít Ministerstvo dopravy, respektive vláda České republiky. Ta o poloze nádraží rozhodne v průběhu letošního roku. Přestavba železničního uzlu Brno je komplexním projektem rozvoje dopravní infrastruktury, který má za cíl zlepšit dostupnost města a umožnit jeho další rozvoj. Různým variantám modernizace železničního uzlu se důkladně věnuje studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty.

Varianta A „Řeka" – Počítá s novým nadzemním nádražím v poloze stávající stanice Dolní nádraží, podél ulice Rosické. Osobní, vysokorychlostní a nákladní tratě jsou sjednoceny do jednoho železničního koridoru. Zaústění vysokorychlostní trati od Prahy se předpokládá z jihovýchodu podél dálnice D1. Stávající hlavní nádraží a trať přes něj je zrušena. Zaústění modernizované trati Brno – Přerov je do stanice Brno-Slatina řešeno pomocí novostavby dvoukolejné trati podél letiště Brno-Tuřany s případnou zastávkou k obsluze letiště. Varianta Řeka má ve Studii proveditelnosti 4 podvarianty, které se liší jednak zapojením tratě od Chrlic a jednak uspořádáním výjezdu směr Střelice a Břeclav.

Varianta B „Petrov" – Počítá s modernizací současného hlavního nádraží a jeho rozšířením do oblasti Nových Sadů a tzv. Malé Ameriky. Osobní tratě jsou zachovány ve stávající trase. Nové nádraží pro vysokorychlostní vlaky je podzemní v oblasti Malé Ameriky. Zaústění vysokorychlostní trati od Prahy se předpokládá od západu soustavou tunelů pod historickým centrem města, Kraví horou, oborou Holedná a Podkomorskými lesy. Nákladní vlaky využívají stávající průtah přes dolní nádraží. Varianta Petrov má ve Studii proveditelnosti 6 podvariant lišících se zaústěním tratí od Přerova a od Veselí nad Moravou – od letiště do Komárova buď přímo, nebo stávající trasou, nebo kombinací obou. Samotné hlavní nádraží má dále 2 podvarianty s různým zakřivením kolejí.

Více informací o přestavbě železničního uzlu Brno najdete na webu https://europointbrno.cz/