Ústavní soud pustil motorové čluny na přehradu. Město bude hledat jiné řešení

Především kvůli bezpečnosti zabraňovala brněnská vyhláška provozu motorových člunů na Brněnské přehradě. Nyní však Ústavní soud vyhověl návrhu Ministerstva vnitra a obecně závaznou vyhlášku statutárního města Brna o regulaci plavby plavidel se spalovacími motory na části brněnské přehrady zrušil.

Město Brno touto vyhláškou regulovalo provoz plavidel se spalovacími motory o výkonu nejvýše 10 kW, a to stanovením zákazu jejich provozu v době od 1. května do 30. září. Důvodem tohoto opatření byla bezpečnost plavců a dalších rekreantů na přehradě. Podle Ústavního soudu však plavbu plavidel se spalovacími motory upravuje na celostátní úrovni přímo sám vodní zákon. Rozhodování soudu ale nebylo jednomyslné. Pět soudců uplatnilo odlišné stanovisko.

„Nález Ústavního soudu respektujeme. Vymezil nám jasné mantinely, ve kterých nyní můžeme jednat. Obrátíme proto na ministra dopravy, aby změnil rozhodnutí svých úředníků o zařazení Brněnské přehrady mezi oficiální vodní cesty a vrátil ji zpět do kategorie vodních ploch určených k rekreaci, kde je provoz člunů se spalovacími motory zakázán. Brněnská přehrada je nepochybně především místem pro odpočinek a rekreaci, ne vodní cestou," uvedl primátor města Brna Petr Vokřál. Status rekreační plochy má například nedaleká nádrž Křetínka u Letovic či Nové Mlýny II.

„Budeme také důrazně požadovat po Státní plavební správě, aby důslednými kontrolami zajistila dodržování všech povinností provozovatelů motorových člunů, včetně dodržování výtlačného režimu plavby, tedy nepřekračování rychlosti, aby bylo riziko zranění ostatních lidí využívajících přehradu k rekreaci a koupání omezeno na minimum. Účinnost kontrol bude město v průběhu nadcházející letní sezóny sledovat," dodal náměstek primátora města Brna pro oblast životního prostředí Martin Ander.

(red)