Malíř a grafik Josef Odráška vystavuje na Špilberku
10. 4. - 25. 5. 2014
Špilberk, II. NP Západní křídlo
Muzeum města Brna představuje na Špilberku retrospektivní výstavu ostravského výtvarníka Josefa Odrášky. Letos je to přesně 35 let od doby, kdy se začal na plný úvazek věnovat volné umělecké tvorbě. Začínal volnou grafikou, poté pokračoval monumentálními obrazy s ostravskou tematikou, v poslední době se věnuje také instalacím. Svá díla vystavoval kromě ČR také ve Finsku, Japonsku, Německu, Itálii, USA i ve Francii. V Brně se v minulosti účastnil několika kolektivních výstav, celkem čtyřikrát vystavoval na bienále grafického designu, ale první samostatnou výstavu má až nyní na Špilberku. Výstava trvá do 25.5.
Malíř a grafik Josef Odráška je svou tvorbou pevně zakotven na severní Moravě, potažmo na Ostravsku, ale jeho dílo je významné v kontextu celé České republiky. Za praktickou průpravu vděčí svým učitelům na Střední umělecko průmyslové škole v Uherském Hradišti. Do výtvarného života výrazně promluvil až v sedmdesátých letech účastí v řadě kolektivních výstav, kde představil svá díla v oboru užité grafiky.
Postupně se však Odráška osvobozoval od účelové povahy tvorby a hledal svou vlastní cestu k osobité umělecké výpovědi, nejprve v oblasti volné grafiky a poté i v oblasti malby, která začala později v jeho díle dominovat. Inspiraci nacházel v sociálních a civilizačních tématech typických pro ostravské prostředí. V jeho obrazech najdeme motivy stavenišť, průmyslových provozů, městských periférií či jiných, člověkem opuštěných zákoutí. Na konci osmdesátých let, se v jeho tematickém rejstříku začaly objevovat abstraktní přírodní scenérie připomínající spletitost větvoví stromů, které se postupem času vyvinuly až v autonomní vesmíry, podobné automatickým kresbám pozdních surrealistů. Svou osobitou podobu a kompozici získaly po roce 1991, kdy se Odráška podrobil vážné operaci a zažil pooperační kóma. Tato zkušenost mu přinesla nové optické vjemy, které se přenesly i do tvorby. Ve stejně době vytvářel i expresívní, syrové až surové rustikální grafické listy, jimiž se vyjadřoval k ničení tvořivé podstaty člověka, ničení individuality, potažmo k pošlapávání lidských práv a demokracie.
Odráškova tvorba je poznamenána neustálým hledáním, zkouší nové techniky a technologie, v poslední době třeba paint brush, fotoplátno, velkoformátové tisky. Na výstavě v ostravském Domě umění v roce 2002 se mezi obrazy, velkoformátovými kolážemi i kašírovanými objekty například objevila i instalace – „Křeslo pro hosta", satira virtuálního světa, klamného a uměle vytvořeného mediálního obrazu našeho života se všemi jeho neskutečnými atributy.
Text: red, foto: archív MuMB