Dům pánů z Kunštátu nabídne srozumitelné umění

krasna slova 2 UNITED BRANDS FONT 2009.pdf-page-00112. 2. – 30. 3. 2014
Dům pánů z Kunštátu

Návštěvníci, kteří odcházejí z galerií s roztrpčením a pocitem, že nic nepochopili, by si neměli nechat ujít novou výstavu Pavla Tichoně v Domě pánů z Kunštátu v Brně s příznačným mottem: Umění, kterému nikdo nerozumí, není umění.

Pavel Tichoň, autor mladší generace (1980), je absolventem Akademie výtvarných umění v Praze (2006), a to v ateliérech intermediální tvorby prof. Milana Knížáka a ateliéru nových médií prof. Michala Bielického. Na současné české výtvarné scéně je tentio skoro pětatřicátník nezaměnitelný svým přístupem k tvorbě a razantní hravostí či ironičností proplouvající mezi všemi možnými médii. Je to jeho pohled na současnost a umělecké dílo. Projevuje se velmi skeptickým názorem, který se blíží hravým principům s výrazným podtextem absurdity. Je to dílo, které je plné ironických vět či hříček se silným obsahem humoru a stavů hraničících s určitou fobií.

Výstava v Galerii G99 navazuje na dosavadní autorovu tvorbu a přináší otevřeně kritický pokus textovou formou reevidovat umělecký provoz a umělecké strategie v současném umění. Za všechny můžeme zmínit citát od Jana Baucha, kterým je výstava uvedena: „Umění, kterému nikdo nerozumí, není umění" či „Umění je lepší než nic" autor předefinovává osobní vztah k umění i k obecnému, zažitému koloritu v současné společnosti. Tato „regrese" je ironickou snahou autora tyto projevy ozřejmit a razantně pojmenovat. Princip náhody (nosný princip vytváření umění v modernistickém uměleckém díle až po současnost) Pavel Tichoň použil v objektu – samohybném robotickém vysavači, který zaznamenává nekonečnou kresbu ve výstavním prostoru galerie.

Text: du, Foto: Archív DUmB