Děti si prožijí les. V lese s lesníkem
Společnost Lesy města Brna se věnuje lesní pedagogice již zhruba 15 let a jejím cílem je učit zejména děti „o lese v lese". Každým rokem rozšiřuje svoji skupinu lesních pedagogů, do níž záměrně vybírá výhradně vlastní zaměstnance, neboť právě oni vědí o brněnském lese nejvíc.
Zábavnou formou se potom snaží předávat pravdivé informace o lese a hospodaření v něm. Důraz je kladen na tzv. zážitkové poznávání lesa, který se účastníci aktivit lesní pedagogiky učí vnímat všemi smysly. Informace tak vstřebávají zcela přirozeně, a současně si je tím i snadno a dobře zapamatují. Hry a aktivity často propojují několik školních předmětů a umožňují procvičování klíčových znalostí o přírodě v různých souvislostech. Hry, témata i jejich obtížnost jsou vybírány pro skupiny podle jejich stáří a zájmu tak, aby byly zajímavé a přínosné pro konkrétní účastníky.
Zlepšování vztahů člověka k přírodě, přiblížení práce lesníků a vysvětlení významu hospodaření v lese je velmi důležité pro lesnictví a jeho budoucnost. „Jenom vzdělaný lesník vidí les v souvislostech a ví že stojí na základních třech pilířích – ekologickém, ekonomickém a sociálním," uvedl ředitel Jiří Neshyba a dodal: „Je důležité si v této souvislosti připomenout, že jen to, co dobře poznáme, můžeme správně chránit. Proto se v lesní pedagogice soustředíme zejména na děti, které by v budoucnu správnou ochranu lesa měly zaručit."
V roce 2024 se uskutečnilo celkem 29 programů lesní pedagogiky pro 671 dětí převážně z brněnských mateřských a základních škol. Nejoblíbenější se stala lokalita obory Holedné, kde děti vidí z blízka ve svém přirozeném prostředí divoká prasata, daňky, jeleny a muflony. Hned za ní následovaly programy v areálu U Mravence v Brně Řečkovicích, kde se při troše štěstí ukázal malým návštěvníkům i místní daněk Jonáš. Zkrátka nezůstaly ani mimobrněnské školy a školky. Děti se s lesníkem vydaly do nejbližšího lesa, který je ve správě Lesů města Brna.