Jan Novák, minimalismus, Arménie. Moravský podzim se ponese ve znamení tří hlavních témat

foto na titulkuBožský rošťák. Člověk, který potřeboval žít svobodně jako jarní pták, volně létat a svobodně tvořit i za cenu, že bude ptákem osamělým a stěhovavým. Jedinec s vytříbenými vlastnostmi a ušlechtilého charakteru. Tak vzpomínají lidé na Jana Nováka, skladatele spjatého s Brnem, od jehož narození letos uplynulo 100 let. Jeho tvorbě je z velké části věnován 51. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim, který začíná 1. října. V sedmnácti dnech nabídne orchestrální i komorní koncerty, divadelní představení, recitály projekce i program pro děti.

Novákovu tvorbu představí kromě zahajovacího koncertu také například večer s jeho komorními skladbami, recitál nadějného brněnského klavíristy Jakuba Sládka nebo víkendový maraton Joannis Novak 100. Od pátku 8. října do neděle nabídne například světové premiéry skladeb na Novákovu latinskou poezii, projekci filmu s Novákovou hudbou nebo komorní koncert jeho dcery Dory Novákové – Wilmington a bratrance, operního zpěváka Richarda Nováka. Vyvrcholení novákovského programu pak představuje světová premiéra divadelní inscenace s živým orchestrem Kočár do Vídně, která vzniká ve spolupráci s Národním divadlem Brno. Vychází z kultovního Kachyňova filmu, ke kterému Novák zkomponoval hudbu. „Je to pro mne vzrušující projekt, pro něhož jsem si musel napsat vlastní scénář, který je adaptací Procházkovy filmové povídky a Novákovy hudby do jedinečného jevištního tvaru. Inspirace filmem bude v představení jistě patrná, ale inspirace nejvíc pramenila z Novákovy hudby, která ve filmové verzi je spíše v pozadí. V jevištní podobě Kočáru do Vídně bude v hlavní roli. I proto jsme samotný orchestr Ensemble Opera Diversa umístili na jeviště, kde se vlastně stane součástí scénografie," uvedl autor jevištní adaptace Štěpán Pácl.

Kromě Nováka se festival věnuje ještě dvěma dramaturgickým liniím: minimalismu a Arménii. „Byl-li neoklasicismus jeden z hlavních směrů první poloviny 20. století, který v následujících desetiletích dozníval mimo jiné právě v tvorbě Jana Nováka, Kočár do Vídně c Archiv NFApak minimalismus lze označit za směr, který převzal iniciativu v druhé polovině téhož století. Festival nabídne možnost srovnání aktuálních trendů v minimalismu americkém, ruském i českém," uvedl dramaturg Vítězslav Mikeš. Americký minimalismus se představí tvorbou Philipa Glasse, nejen na zahajovacím koncertě, ale i při spojení Cello Octet Amsterdam s klavíristkou Maki Namekawou. V české premiéře zazní Glassova hudba k filmu Hodiny, Dracula nebo světová premiéra skladby Víta Zouhara Zvlněná hladina – jako ukázka domácího minimalismu. Ten ruský pak posluchači mohou poznat díky oratoriu Děti vydry od Vladimira Martynova. Představí je tuvinská skupina Huun-Huur-Tu spolu s Martynovem a pod uměleckým vedením legendární houslistky Taťjany Grinděnko.

Sedmnáctidenní přehlídka nezapomíná ani na tzv. starou hudbu, posluchači se mohou těšit například na Umění variace Antonína Rejchy v podání srbsko-amerického klavíristy a matematika Ivana Iliće, na renecanční vícesborové nešpory v podání několika špičkových těles nebo na francouzský soubor Le Poeme Harmonique. Kromě Národního divadla Brno se na přípravách letošního programu podílela také Masarykova univerzita a Janáčkova akademie múzických umění.


Jan Novák

8. 4. 1921 Nová Říše, 17. 11. 1984 Neu-Ulm (Německo)

  • hudební skladatel, který většinu svého tvůrčího života prožil v Brně, kde vystudoval a následně významně spoluvytvářel jeho hudební tvář
  • byl známý svou svobodomyslností, humorem, buřičstvím a urputností při dosahování vytyčených cílů
  • jeho celoživotní vášní se stala latina, kterou brilantně ovládal a která zásadně ovlivnila jeho tvorbu
  • autor komorních i orchestrálních děl a hudby k filmům (Kočár do Vídně, Ukradená vzducholoď, Kybernetická babička aj.)
  • je oceňován za jedinečnost svého projevu, bravurní kompoziční techniku, barevnou a ojedinělou instrumentaci, ale také za neobvyklou lehkost a vtipnost

do rámečku Jan Novák„Potřeba žít svobodně, nezávisle, být jako ten jarní pták, volně létat, tvořit i za cenu být třeba ptákem osamělým a stěhovavým, to byla pro Jana Nováka základní životní nutnost, něco jako dýchat." Alois Piňos

 

 

 

Arménie: středověký mystický básník i Arménská filharmonie

Do Arméne přenese posluchače večer se souborem Naghash Ensemble. Tři zpěvačky a výkvět arménských instrumentalistů na duduk, oud, dhol a klavír a hraje novou hudbu arménsko-amerického skladatele Johna Hodiana. Ta je postavena na posvátných textech středověkého arménské mystického básníka a kněze Mkrticha Naghashe a představuje hlubokou meditaci na téma vztahu člověka a Boha z perspektivy mnicha, který byl nucen žít mnohá léta v exilu. Koncert se koná v neděli 10. října v Besedním domě.

Program koncertu Arménské filharmonie nabízí nejen reprezentativníbásník průřez arménskou orchestrální hudbou 20. století, ale i tři naprosto odlišné skladatelské přístupy k arménským národním tradicím: Tigran Mansurjan se opírá o duchovní niternost, Avet Terterjan si na základě studia tradiční hudby vytvořil vlastní zvukový orchestrální svět, konečně Aram Chačaturjan dokázal osobitě využít arménských názvuků v symfonických dílech podléhajících dobově „diktované" sovětské estetice.

Velké finále festivalu se uskuteční 17. října od 19 hodin v Janáčkově divadle.


Festival na míru

Huun Huur TuČím více koncertů, tím levnější vstupné. Posluchači si sami mohou sestavit tzv. Festival na míru, kdy při návštěvě dvou koncertů získají slevu 20 %, tří koncertů 30 % a takto dále až po poloviční slevu od pěti koncertů více.

 

Vstupenky jsou k mání ve filharmonickém předprodeji v Besední ulici nebo online na webu www.filharmonie-brno.cz

(sal)
Foto: Archív FB