Ve vozech brněnské MHD roste zájem o nákup jízdenek kartou
- 25. srpen 2021
Na začátku loňského července zavedl Dopravní podnik města Brna, a.s., možnost nákupu jízdenek přímo ve voze bezkontaktně platební kartou. Službu Pípni a jeď! si cestující velice brzy oblíbili. Za rok jejího fungování provedli téměř pět miliónů transakcí za 70 miliónů korun.
Hned během prvního měsíce bezkontaktních plateb přímo ve vozech bylo cestujícími provedeno více než 200 tisíc transakcí. Toto číslo postupně narůstalo, ale kopírovalo aktuální epidemiologickou situaci související s výskytem onemocnění covid-19 a vládními nařízeními. Stejně jako u ostatních jízdenek byl největší propad v tržbách na podzim loňského a pak na jaře letošního roku, kdy pandemie kulminovala. Na druhou stranu rekord padl u nákupu jízdenek kartou přímo ve vozech letos 30. června, kdy si pasažéři tímto způsobem zakoupili 33 tisíc jízdenek.
Cestující si chválí hlavně jednoduchost systému, který umožňuje nákup jízdenky kartou, hodinkami nebo mobilním telefonem hned po nástupu do vozu místo zdlouhavého shánění jízdenky dopředu. S nárůstem zájmu o tuto službu DPMB zaznamenal pokles u ostatních prodejních kanálů, největší propad je u SMS jízdenek, a to téměř o 15% oproti roku 2019, a podobný je i pokles u jízdenek z jízdenkových automatů. K tomu vedoucí tarifního odboru dopravního podniku Vít Prýgl uvedl: „Jak roste zájem o bezkontaktní nákup jízdenek, budeme postupně omezovat jízdenky papírové. Stále je ale využívá téměř 50% cestujících, proto od nich budeme upouštět pozvolna." DPMB v roce 2019 prodal 16 miliónů jednorázových jízdenek. Stabilně je využívá 25% cestujících, 75 % upřednostňuje předplatní jízdenky, které je od roku 2017 možné zakoupit online prostřednictvím eshopu www.brnoid.cz.