Ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša oslaví 65. narozeniny
- 08. únor 2021
V pátek 12. února 2021 oslaví významné jubileum jedna z předních osobností českého, ba i evropského divadla. Stanislav Moša, který dlouhodobě úspěšně vede Městské divadlo Brno, který dal vzniknout jedinečným divadelním projektům a představením, který stojí za nápaditou režií předlouhého zástupu činoherních i muzikálových inscenací, slaví 65. narozeniny.
Spokojenost a tvůrčí úsilí jsou hlavním motorem, které ženou nejen Stanislava Mošu, ale všechny jeho spolupracovníky. Jejich společným cílem je plný sál spokojených diváků. A spokojený divák očekává kvalitní herecké a pěvecké výkony v příjemném prostředí dobře technicky vybaveného sálu. Bez toho nelze v dnešním světě hrát dobré divadlo. Proto se jako ředitel a režisér snaží vytvořit ty nejlepší podmínky pro tvůrčí proces. Jeho kolegové se mu pak odměňují svou poctivou prací.
Městské divadlo Brno je dnes synonymem pro jméno Stanislav Moša a naopak. Byl to on, kdo v 90. letech převzal malé divadélko, které stálo před krachem, a vybudoval instituci evropského věhlasu. Je to díky jeho ohromné píli, profesionalitě a schopnosti vést lidi. Ačkoliv dostal mnoho nabídek z Prahy i ze zahraničí, vždy nakonec odmítl, neboť divadlo na Lidické ulici je jeho „dítětem", které pod jeho laskavým, leč přísným dohledem stále roste a vzkvétá.
Ohlédnutí za dosavadním profesním životem Stanislava Moši
Stanislav Moša, dlouholetý ředitel Městského divadla Brno, režisér, textař, libretista a dramatik, se narodil 12. února 1956 v Novém Jičíně. Během základní školy navštěvoval na LŠU dramatický a výtvarný obor, po absolvování gymnázia s rozšířenou výukou estetiky vystudoval hudebně-dramatický obor Státní konzervatoře v Ostravě a poté činoherní režii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně (1983). Souběžně s ukončením studia dostal nabídku od ředitele Milana Páska k angažmá do tehdejšího Divadla bratří Mrštíků, kde inscenoval mnoho dramaturgicky zajímavých a režijně mimořádně zdařilých představení. Vojenskou službu absolvoval jako dramaturg tzv. malých složek v AUS v Praze (1983/84). V roce 1987 obdržel nabídku do angažmá činohry Národního divadla v Praze, kde vytvořil úspěšné inscenace: Hubačův Modrý pavilon, Žáčkův přepis Ptákovin podle Aristofana či Spiróovu Zahradu. V letech 1984–1994 působil také pedagogicky na brněnské JAMU, kde učil činoherní a muzikálové herectví, režii a management řízení divadla. Po tři roky vedl jako umělecký šéf Činoherní studio JAMU – Martu.
1. září 1990 byl Stanislav Moša jmenován uměleckým šéfem Divadla bratří Mrštíků, po odchodu ředitele Jana Kolegara byl 1. února 1992 pověřen řízením divadla a od 1. ledna 1993 byl na základě úspěšně vykonaného konkurzu jmenován ředitelem divadla, tehdy ještě Divadla bratří Mrštíků, od 1. června 1993 pak Městského divadla Brna, kde působí i v současnosti.
Na svém režijním kontě má více než sto padesát inscenací, a to nejen v divadlech českých, ale i v zahraničí: Německo, Itálie, Slovinsko, Lucembursko, Švýcarsko, Slovensko, Rakousko, Chorvatsko, Holandsko, Portugalsko, Španělsko. Z posledních činoherních titulů připomeňme například Kunderova Jakuba a jeho pána (2012) či také Shakespearovy inscenace Benátský kupec (2014), Král Lear (2015) a slavnou Molièrovu komedii Lakomec (2018) v hlavní roli s Boleslavem Polívkou. Jakožto muzikálový režisér je podepsán pod takovými významnými muzikálovými tituly jako My Fair Lady (ze Zelňáku) (1999), Oliver! (2005), Čarodějky z Eastwicku (2007), Les Misérables (Bídníci) (2009), Probuzení jara (2009), Ptákoviny podle Aristofana (2010), Sugar! (Někdo to rád horké) (2011), Chicago (2011), Papežka (2012), Pokrevní bratři (2012), Kočky (2013), Flashdance (2013), DUCH (2014), Johnny Blue (2015), TITANIC (2016), Chaplin (2017), Horečka sobotní noci (2018), RENT (2018), Poslední loď (2019), Nine (2019) či nejnověji Pretty Woman (2020). Stanislav Moša je rovněž tvůrčím autorem jako libretista a textař, a to především ve spolupráci se Zdenkem Mertou a Petrem Ulrychem.
Stanislav Moša stál zároveň za nápadem i realizací provozu soudobé Hudební scény, která vznikla jako druhá divadelní budova Městského divadla Brno, a jejíž provoz byl slavnostně zahájen 2. října 2004.
V roce 1992 byla Stanislavu Mošovi udělena Cena českého hudebního fondu za muzikálovou féerii Sny svatojánských nocí. V roce 1996 obdržel Cenu města Brna pro Městské divadlo Brno a na festivalu ve slovinském Mariboru získal za svoji režii muzikálu Kabaret Cenu za estetický průlom. V roce 2002 mu byla udělena Cena města Nova Gorica za přínos k rozvoji vztahů mezi Českou republikou a Slovinskem, za muzikál Probuzení jara získal v roce 2010 Cenu divadelních novin, v roce 2012 pak Cenu hospodářské komory ČR a Řád zlatého vavřínu, o rok později jej vyznamenala i divadelní, literární a audiovizuální agentura DILIA Cenou za celoživotní úspěšnou uměleckou činnost, a nakonec v roce 2020 obdržel Cenu města Brna za přínos v oblasti dramatického umění. V anketě Brno TOP 100 se každoročně objevuje mezi prvními třemi nejvýznamnějšími brněnskými osobnostmi a jeho Městské divadlo Brno se pravidelně umisťuje v sekci nejúspěšnějších organizací.
(inf)