Teplárny Brno zlepšují podmínky pro elektromobilitu

elektrTrojice veřejných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily, které Teplárny Brno spustily v loňském roce, je již v plném provozu. V projektu rozvoje elektromobility, jehož cílem je zajistit podmínky k co nejširšímu používání tohoto typu dopravy šetrné k životnímu prostředí, ale pokračují TB v souladu se záměry Brna, dál. V průběhu letošního roku mají teplárny ve spolupráci s městem v plánu vybudovat na dvacet dalších běžných dobíjecích stanic po celé metropoli. Po dohodě s vedením městských částí postupně přibývají vhodné lokality, a to včetně brněnských sídlišť.

Chystají se však i další novinky. „S Odborem dopravy Magistrátu města Brna spolupracujeme například na přípravě vybudování běžných dobíjecích stanic na městských parkovištích P+R u Ústředního hřbitova a u Zetoru v Líšni. Další stanice by se pak mohla objevit rovněž na parkovišti na ulici Veveří před budovou polikliniky," uvedl manažer alternativních zdrojů Tepláren Brno Tom Kratochvíl z Tepláren Brno. S další městskou společností Brněnské komunikace pak teplárny ladí poslední podmínky pro to, aby si své elektromobily mohli dobít také řidiči v parkovacím domě Domini v sousedství Nové radnice v samotném srdci Brna. K plnému dobití elektromobilu bude u těchto stanic potřeba několik hodin, jsou tak určeny především pro majitele vozů, kteří mají možnost odstavit vozidlo na delší dobu, nebo jim stačí jen částečné dobití. A podaří-li si se dořešit všechny nutné podmínky, také ještě v tomto roce by měly teplárny s Technickými sítěmi Brno zprovoznit i tři dobíjecí stanice typu wallbox, tedy jakýchsi menších skříněk, umístěných na stožárech veřejného osvětlení.

V plánu je sdílení i registrace

V plánu je rovněž rozšíření nabídky sdílení elektromobilů. „Nechci to zakřiknout, finalizujeme jednáníElektraelektromobilr s carsharingovou společností, jejíž elektromobily by si zájemci mohli vyzvedávat u rychlonabíječky na našem provozu Červený mlýn na ulici Cimburkova, kam by se pak také vracely k dalšímu nabití," doplnil čerstvou novinku Tom Kratochvíl. Pro naše zákazníky připravujeme v tomto roce také spuštění registračního systému, který jim mimo jiné nabídne zrychlenou možnost zahájit dobíjení pomocí čipu nebo aplikace v telefonu. K tomu se přidají různé další benefity, jako jsou zvýhodněné ceny nebo měsíční fakturace za dobíjení.

V roce 2020 Teplárny Brno dokončily tři ze čtyř plánovaných veřejně přístupných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Dvě vznikly přímo při velkých zdrojích Tepláren Brno Červený mlýn a Špitálka, třetí funguje v Galerii Vaňkovka. Svým výkonem až 150 kWh se nové veřejné stanice řadí k nejrychlejším svého druhu v Brně. Dobít běžnou baterii zhruba na 80 procent tu zvládnou řidiči v rozmezí 20 až 30 minut. V letošním roce by úvodní trio měla doplnit čtvrtá stanice, která bude vybudována při dalším z velkých zdrojů Tepláren Brno na Starém Brně. 

Mezi benefity elektromobility patří především snížení emisí CO2, respektive skleníkových plynů, i dalších lokálních škodlivin spojených s dopravou. „Na jejím dalším rozvoji v Brně nám tak hodně záleží. I proto jsme vybudování sítě dobíjecích stanic, od níž si slibujeme větší rozšíření také individuální elektromobility, svěřili městské firmě, Teplárnám Brno. Elektřina je vedle tepla jejich druhým stěžejním produktem," přivítala vloni zahájení provozu dobíjecích stanic brněnská primátorka Markéta Vaňková. Zprovoznění dobíjecích stanic je v souladu s přijatou městskou koncepcí elektromobility i s Akčním plánem udržitelné energetiky a klimatu 2020 pro Brno. V současnosti jsou v Brně registrovány již stovky elektromobilů a jejich počet se dle předpokladu bude každým rokem významně zvyšovat. Spolu s tím by měl přímo úměrně růst i počet veřejných dobíjecích stanic.

Elektromobilita je alternativa ke klasické dopravě, která je výhodnější ekonomiky i po stránce ekologické. Elektrické pohony produkují nulové emise oxidů dusíku, nezanedbatelný zvláště ve velkých městech je i fakt, že jejich chod je s klasickými vozy na benzín nebo naftu výrazně tišší. Rozšíření elektromobility nevyžaduje speciální zásahy do silniční infrastruktury.

(sal)
Foto: Archív TB