Dualita a vrstevnatost. Projekční tým představil vizualizace návrhu Janáčkova kulturního centra

sálCharakteristický rys? Dualita. Spojení dvou struktur v jedné budově. Jedna je masivní, uzavřená a podřízená hudbě. Druhá pak transparentní, otevřená lidem. Tak mluví o projektu nového koncertního sálu pro Brno Tomasz Konior – generální projektant týmu, který na návrhu stavby pracoval od letošního ledna spolu s akustikem Yasuhisou Toyotou a architektem Petrem Hrůšou. Výsledky své práce tým představil 14. září nejprve orchestru Filharmonie Brno a poté i představitelům města, kraje, ministerstva kultury a dalších institucí a také médiím.

Nový koncertní „Sál pro Brno" patří ke strategickým projektům města. „Brno získalo koncem loňského roku významný titul „město hudby" a zařadilo se do sítě kreativních měst UNESCO. Jsem rád, že se blížíme k tomu splatit dluh, který vůči tomuto titulu cítím, a to je postavit dosud chybějící koncertní sál na špičkové úrovni. Hudební a vůbec kulturní kredit našeho města se tím zase o něco zvýší a věřím, že přiláká návštěvníky ze širokého okolí," řekl primátor statutárního města Brna Petr Vokřál.

„Učinili jsme další významný krok k realizaci nového koncertního sálu, který v Brně, jak jsem nyní již pevně přesvědčena, brzy vyroste. Jsem šťastná, že se moje rodné město skutečně dočká špičkového kulturního stánku, který ho společně s titulem ‚město hudby UNESCO' zařadí mezi evropské hudební metropole," komentovala patronka Sálu pro Brno mezzosopranistka Magdalena Kožená.

Projekční tým, který s městem podepsal smlouvu letos 15. ledna, 14. září v Brně přiblížil přítomným svou představu Janáčkova kulturního centra a prezentoval vizualizace návrhu projektu.180914 JKC 6 hall „Navržený koncept je výsledkem několikaměsíční velmi intenzivní práce projektového týmu a množství pracovních setkání. Mám radost z toho, že do tvůrčího procesu zasáhl i šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies, který má zkušenost se sály po celém světě a stál nedávno při otevření nové opery v Linci. V Brně vzniká naprosto unikátní stavba, jež vychází z ducha města a které přeji, aby ji orchestr a všichni Brňané vzali za svou," uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Podle generálního projektanta Tomasze Koniora je vedle zmíněné duality dalším charakteristickým rysem stavby její vrstevnatost umožňující pohodlný pohyb mezi patry i důsledné tvarování struktury budovy. „To klíčové je samozřejmě srdce celé budovy, koncertní sál. Navrhli jsme ho přibližně pro 1300 posluchačů. Velké pódium poskytuje téměř neomezené možnosti obsazení orchestru od sólových recitálů a komorních koncertů přes početná obsazení velkých symfonií až po skladby, při kterých účinkuje i sbor," zdůraznil Tomasz Konior.

Upozornil, že tým dokončil první etapu práce, tedy koncepci. Ta se bude dále vyvíjet v souvislosti například s limity území či legislativy, které určí finální podobu stavby. „Přiznávám, že parcela v Brně pro nás byla výzvou, protože je relativně malá. Vždy se ale snažíme udělat z omezení výhody a řídit se především zkušenostmi a ověřenými postupy," podotkl Konior s tím, že jeho cílem je navrhovat stavby, které ladí s duchem doby bez toho, aniž by musely být originální za každou cenu a zároveň je netížily komplexy z minulosti.

„Díky Janáčkově kulturnímu centru budou mít Brňané poprvé v historii možnost uslyšet nejen Janáčkovy symfonické skladby ve skutečně špičkové kvalitě. Filharmonie Brno se už navíc nebude mačkat v nevyhovujících prostorech, ale dostane plnohodnotné zázemí, jaké si toto hudební těleso světového formátu skutečně zaslouží," doplnil náměstek primátora pro kulturu Matěj Hollan.