Dračí ocas nabízí přístřeší i odpočinek

7025183Páteř nebo dračí ocas, tak začali kolemjdoucí přezdívat netradičnímu dřevěnému objektu, který od počátku ledna vévodí nádvoří radnice Brna-střed. Tři metry vysoká a čtyři a půl metru dlouhá multifunkční konstrukce Spine for Brno (volně lze přeložit asi jako Páteř pro Brno) slouží jako lavička i přístřešek. S projektem přišli studenti čtvrtého ročníku Fakulty architektury VUT v Brně v rámci experimentálního ateliéru. Odborná porota nakonec vybrala návrh studentky Petry Kovaříkové, ta jej následně se svými spolužáky postavila s pomocí zkušeného architekta Martina Kaftana.

„Úkolem bylo navrhnout víceúčelový architektonický objekt, který není jen městským mobiliářem za účelem odpočinku, ale zároveň vytváří prostředí pro interaktivitu mezi občany města. Vzhledem k omezeným finančním prostředkům jsme od začátku pracovali s latěmi ze smrkového dřeva. Latě jsou spojovány pomocí dřevěných spojů a dále zpevněny bukovými čepy a lepidlem," přiblížil studentský projekt Martin Kaftan.

Patnáct studentů experimentálního ateliéru původně chtělo celý objekt smontovat přímo na místě, kvůli nepříznivému počasí jej ale nakonec vytvořili v dílnách a na místě pouze spojili tři konstrukční části. „Díky tomu, že se celý projekt uskutečnil, jsme si vyzkoušeli práci různých profesí, například když jsme krátili latě na pile, nebo pak stloukali celou konstrukci dohromady. Když si vyzkoušíte sestavit konstrukci od začátku až do konce, tak vás to hodně poučí, jak příště navrhovat účelněji, rychleji a levněji," okomentovala své dílo Spine for Brno jeho autorka Petra Kovaříková. Dřevěné dílo zůstane na nádvoří radnice až do dubna, plně jej tak Brňané ocení pravděpodobně až na jaře.

„Inspirací nám byl mezinárodní workshop Mood for Wood, jehož jsme se i s našimi studenty zúčastnili v Poznani. Spolupráce akademického prostředí a města, a následná realizace v rámci omezených finančních a časových podmínek, je křest ohněm, ale výsledky z Poznaně i jiných měst nás neustále motivují," dodala koordinátorka projektu Nicol Galeová.

(red)

Foto: Igor Šefr