Z vody do hangárů. Brněnská flotila se připravuje na sezónu

IMG 8908Od dubna do října brázdí hladinu Brněnské přehrady lodě dopravního podniku. V zimním období však musí plavidla na břeh a kapitáni mění uniformy za montérky. Během této přestávky se totiž musí všech šest lodí Dopravního podniku města Brna opět dostat do kondice. Odmašťují se, tmelí, opravují a natírají. Péče je věnována také bateriím, které lodě pohánějí. Vše je potřeba udělat přes zimu, aby plavidla v sezóně opět sloužila turistům. Jen v loňském roce převezly lodě přes 240 tisíc cestujících. Tedy srovnatelný počet jako v předchozí sezóně.

Lodní doprava na Brněnské přehradě je od počátku svázaná s dopravním podnikem a jedná se o spojení unikátní. Žádný jiný dopravní podnik v republice neprovozuje lodní dopravu v takovém rozsahu jako ten brněnský.

První kroky k založení lodní dopravy v Brně se začaly realizovat už v roce 1937, před druhou světovou válkou, a i před samotným vybudováním přehrady. Ta byla oficiálně dokončena v roce 1940, ale na lodě si počkala až do 5. května 1946.

První lodě byly pokřtěné jmény Brno a Morava, obě měly kapacitu 103 cestujících. Zájem o lodní dopravu byl obrovský. Už první rok provozu přepravily 130 tisíc lidí. Následovalo proto rozšíření flotily o další plavidla, což vedlo k nárůstu počtu cestujících. Vůbec nejvíc se jich svezlo v roce 1956, a to 848 tisíc. V současnosti zajišťuje DPMB pravidelnou linkovou dopravu z Brna – Bystrce do Veverské Bítýšky. Celková plavební dráha je dlouhá necelých 10 km.

(bar, foto: Barbora Lukšová)