Ulicemi Brna jezdí nový elektrobus. Zatím na zkoušku
- 11. únor 2016
Dopravní podnik města Brna začal v ulicích testovat nový elektrobus. Velmi „tichým" vozem s nulovými emisemi se můžete svézt na lince 65. Dalším přínosem jsou také výrazně nižší náklady na provoz. „DPMB už v minulosti vyzkoušel několik těchto vozů od různých výrobců. Testovací jízdy nám potvrdily obecné vlastnosti elektrobusu, tedy tichý a bezemisní provoz, ale i nutnost přesného naplánování dopravního výkonu s ohledem na dojezd," uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Současný zkušební provoz bude zahrnovat celodenní nasazení elektrobusu, který se bude vypravovat z trolejbusové vozovny v Komíně. Tam se bude současně i garážovat a dobíjet. Cílem zkušebního provozu je hlavně otestovat vozidlo na maximální dojezd v zimních podmínkách. „Celodenní výkon našich autobusů je od 250 do téměř 400 kilometrů za den. U CNG autobusů byl tak požadavek dojezdu 450 kilometrů na jedno naplnění nádrže. Uvidíme, jak se nám osvědčí právě elektrobus," popsal provozní ředitel DPMB Jiří Valníček.
Pokud by DPMB uvažoval o nákupu elektrobusů, bylo by to možné hlavně za využití dotací. Tato technologie je totiž v současnosti stále velmi nákladná. Zatímco autobus na CNG je možné pořídit přibližně za 6 milionů korun, ceny elektrobusů se pohybují v rozmezí od 10 – 11 milionů. V budoucnu se přitom očekává pokles ceny baterií a současně zvýšení jejich kapacity. To by mohlo vést k většímu nasazení především v centru měst.
DPMB proto do budoucna uvažuje o provozu elektrobusů, které bude možné průběžně během směny nabíjet s využitím stávající trolejové sítě a měnírenské infrastruktury. Tento způsob nabíjení má přidanou hodnotu v tom, že by se efektivně spotřebovávala elektrická energie dodávaná do trolejového vedení brzdícími tramvajemi a trolejbusy, která se nyní mění na neužitečné teplo. (red)
Foto: Jiří Černý, DPMB