Jak změnilo onemocnění covid-19 fungování MHD v Brně?

řidičLidé v DPMB

Řidiči, předprodejci, dispečeři a mnoho dalších. Zaměstnanci, kteří korona nekorona museli situaci čelit v přímém kontaktu s veřejností. Na ochranu jejich bezpečnosti je dopravní podnik vybavil rouškami a dezinfekčními gely a postupně byla přijímána opatření na jejich ochranu. Zastaven byl například nástup předními dveřmi, přerušen byl prodej jízdenek u řidiče a cestující doposud mohou využívat MHD pouze s ochranou úst a nosu. Celou službu v roušce musí strávit i sami řidiči, což je nutné, ale ne dvakrát pohodlné. Nejen, že člověk jede tak trochu na kyslíkový dluh, ale mlží se brýle, špatně se pije a s obtížemi si kuřáci o pauze vychutnají své potěšení. „Když nám vláda nyní v uzavřených kabinách dovolila jezdit bez roušky, je to velká úleva, tak zbývají jen vyrážky po desinfekčním gelu, což beru jako takovou daň za klidný provoz a pohodovější práci, než jindy," řidič Zdeněk. Pravda, vozit hrstku cestujících prázdným městem, to je jako by bylo každý den víkendové ráno.

 

Šije celé Česko, šije i DPMB

Čalounické pracoviště ústředních dílen se proměnilo v šicí manufakturu. Pokud byste v uplynulých týdnech nahlédli do jejich „kanceláře", viděli byste přesně fungující systém činností, jejichž výsledkem byla za jednu směnu slušná hromádka roušek. Uprostřed místnostišicí dílny s šablonou v ruce odměřoval látku jediný muž tohoto týmu, který pak vystříhané obdélníky předával čtveřici kolegyním. Kousek látky pak putuje z ruky do ruky v přesné souslednosti: přehnout na dvojito, přežehlit, sešít, obrátit, přežehlit, nalinkovat, prošít, aby vznikl tunel, přežehlit, navléknout tkanici a je hotovo. Tímto způsobem se naše pětice statečných propracovala až k neuvěřitelným dvěma stům roušek za den. „Naše postupy se postupně měnily, začínali jsme na stovce roušek denně, pak jsme změnili střih, vypracovali postup a vše šlo daleko rychleji," uvedl vedoucí ústředních dílen Michal Herš. Všechna jejich díla putovala postupně spolu s rouškami, které podnik zakoupil, k zaměstnancům DPMB.

Opatření v brněnské MHD

Jak se situace ohledně šířícího se koronaviru vyvíjela, stupňovala se i opatření, která DPMB na ochranu cestujících a svých zaměstnanců přijímal. Jako první to byla šestice nařízení platných od 12. března, díky kterým se vozy na konci dne čistí a dezinfikuji ještě důkladněji než doposud,finalčety na konečných zastávkách se větrají, lidé nemohou v autobusech a trolejbusech nastupovat předními dveřmi, ani nemusí signalizovat svůj výstup a nástup, protože se otevírají všechny dveře automaticky na všech zastávkách. Od 17. března můžete do vozů nastoupit pouze s ochranou úst a nosu. O den později přešly trolejbusové a autobusové linky na prázdninový provoz, 24. března se k nim přidaly i ty tramvajové. „Z vozoven tak vyjíždí asi o 120 vozů denně méně, stejně tak je v práci méně řidičů. Zatímco v běžném provozu vypisujeme asi tisíc služeb denně, nyní je to něco přes osm set,"uvedl dopravní ředitel DPMB Jan Seitl. Podnik také vyčlenil skupinu zaměstnanců, kteří rozděleni do sedmi skupin dezinfikují na konečných zastávkách madla a rukojeti ve vozech, aby tak očistou prošly dvakrát během jednoho dne.

Ztráty na jízdném

Pokud jste se pohybovali a pohybujete po městě Brně, jistě jste si všimli, že vozy MHD osiřely. Ve špičkách se v prvních týdnech pohybovala obsazenost kolem 20 procent, ztráty na jízdném 00423 0832070mimo ně měla hrstka cestujících celý vůz pro sebe. Snížený zájem o hromadnou dopravu se projevuje i na tržbách z jízdného. U papírových jízdenek DPMB zaznamenal pokles prodeje o 90 procent, u předplatných jízdenek o 40 procent. „Každý den máme na tržbách z jízdného ztrátu téměř dva miliony korun," sdělili vedoucí tarifního odboru DPMB Vít Prýgl. Zda a nakolik se tyto ztráty projeví na provozu a investicích DPMB, zatím není jasné. Situaci bude podnik řešit s vedením města Brna.


Řidiči DPMB pomáhají zdravotníkům a hasičům

Káva, čaj, sušenky, bábovky, nápoje či ovoce. To vše a ještě mnohem víc dali dohromady řidiči DPMB a převezli svým kolegům, kteří BrnoSbírka hasiči stejně jako oni v dnešních dnech drží nad vodou. Sbírku uspořádala se svými přáteli řidička autobusu známá jako Dorota Máchalová, o které se v podniku ví, že je pro každou legraci, ale i dobrý skutek. Nastřádané pochoutky pak spravedlivě s kolegy rozdělili a rozvezli hasičům a zdravotníkům. Ohlasy prý byly úžasné a zážitek k nezaplacení. Tak to vypadá, když #brnodrzispolu.


Roušku dostal i Drak

Když všichni, tak všichni. Rouškou si museli zahalitsalina ústa i oba Draci, tramvaje, které sestavují zaměstnanci DPMB v ústředních dílnách. Oba vozy tak symbolizují nutnost dodržování nařízených opatření a také to, že to v Brně nepodceňujeme a držíme spolu. Vždyť jsou Draci 100% Brňáci, no ne? Jejich jméno a design (zatím ukrytý pod dračí kůží) vybírala místní veřejnost a líhnou se v brněnských Medlánkách.


Očima generálního ředitele DPMB

IMG 0728-upravenýVážení cestující, pevně doufám, že se postupně z této nelehké situace začínáme dostávat ven. Uplynulé týdny nebyly lehké pro nikoho z nás. Pro vás, kteří jste museli svůj život narychlo přizpůsobit nařízením a nastalým podmínkám, ani pro nás, kteří jsme museli rychle reagovat a v co nejvyšší možné míře chránit jak vás, tak své zaměstnance a přitom zachovat hromadnou dopravu v Brně. Věřím, že jsme se s tím společnými silami poprali dobře a děkuji vám za přízeň a podporu, které se nám od vás prostřednictvím sociálních sítí i emailů dostává. Moc si toho vážíme. Osobně bych chtěl na tomto místě poděkovat zaměstnancům DPMB, kteří ustáli tuto situaci na výbornou. Ke své práci přistupují s nebývalou zodpovědností a nasazením, ač pro ně výkon povolání vázaný na kontakt s veřejností, může představovat určité riziko. Jsme zde24 hodin denně, 7 dní v týdnu, abychom zachovali fungování městské hromadné dopravy v Brně. A za to patří vše zaměstnancům DPMB mé upřímné poděkování.

Miloš Havránek