50. Moravský podzim. Filharmonie Brno vstupuje do nové sezony

Moravský podzim 2Dvě světové a tři české premiéry, beethovenovské oslavy. Tak vstupuje Filharmonie Brno do nové sezony

Originální projekty s hudbou, kterou prověřila staletí. Unikátní oslavy beethovenovského výročí. Kromě toho neotřelé kombinace děl starších i novějších, jeden z hlavních rysů Filharmonie Brno. Schumann – Vasks, Brahms – Nejtek, Mendelssohn – Rautavaara. To je nadcházející 64. filharmonická sezona, která slibuje dvě světové a tři české premiéry nebo čerstvou držitelku Grammy Laurie Anderson na podiu Besedního domu.

Právě připomínky 250 let od narození Ludwiga van Beethovena představují jedno z klíčových témat nové sezony. „Světoznámá klavíristka Elizabeth Leonskaja zahraje ve dvou týdnech všech pět Beethovenových klavírních koncertů. Unikátním počinem je také uvedení všech jeho violoncellových sonát a variací v podání našich cellistů za klavírního doprovodu šéfdirigenta. Ve dvou koncertech během jedné únorové neděle," upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Šéfdirigent Dennis Russell Davies povede také Devátou s Ódou na radost. Tou filharmonie vykročí do beethovenovského roku 2020 a po bezmála třech letech se vrátí na podium Janáčkova divadla.hlavní foto Objevem sezony se podle Daviese stane monumentální oratorium Lenora Antonína Rejchy, jež se – stejně jako Beethoven, se kterým se přátelil – narodil v roce 1770, takže i v jeho případě filharmonie připomene významné jubileum. „Lenora je velký hudební obraz pro sóla, sbor a orchestr na text balady Gottfrieda Augusta Bürgera. Jedná se o strhující velké dílo námětově totožné s erbenovskými Svatebními košilemi. Kvůli odvážnému tématu ho vídeňská cenzura v době jeho vzniku zakázala navzdory Beethovenově přímluvě. V sólových partech se představí mj. sopranistky Martina Janková, Pavla Vykopalová či barytonista Jiří Brückler," informoval Davies.

Mimořádný zážitek slibují také dva koncerty čerstvé držitelky Grammy Laurie Anderson, která v Besedním domě představí v české premiéře svoje orchestrální dílo Amelia sestávající z meditativní hudby s recitovanými texty Amelie Earhartové, americké letkyně a první ženy, která překonala Atlantický oceán a při přeletu Tichého oceánu v roce 1937 beze stopy zmizela. „Rád bych ještě upozornil na světovou premiéru skladby Michala Nejtka, která vzniká na naši objednávku, Schnittkeho velmi sugestivní první violoncellový koncert s Mattem Haimovitzem jako sólistou, Tüürovu poctu Beethovenovi v podobě skladby Phantasma, která zazní v české premiéře, nebo na Rautavaarův Cantus Arcticus, koncert pro ptáky a orchestr," vyzdvihl z programu dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Na koncert přijede Joe Hisaishi, legenda anime

Beethovenova Desátá. Tak se někdy říká Brahmsově Symfonii č. 1., která zazní na úvod zahajovacího koncertu 64. sezony. Kromě šéfdirigenta Dennise Russella Daviese bude hlavní tváří večera Elisabeth Leonskaja, následovnice velké tradice ruské klavírní školy 20. století, v jejímž podání zazní Bartókův Klavírní koncert č. 3. Jeden z nejproslulejších skladatelových koncertů. A na závěr skladba DA. MA. SHI. E (Iluzivní obraz) japonského skladatele Joe Hisaishiho. Světoznámého autora filmové hudby, který na koncert osobně přijede, proslavila zejména spolupráce s režisérem animovaných filmů Hayao Miyazakim. Složil hudbu například ke snímkům Cesta do fantazie, Princezna Mononoke či Zámek v oblacích. Slavnostní koncert se koná 19. září v 19.00 v sále Stadionu v Kounicově ulici.


Návrat do Janáčkova divadla

Po třech letech se orchestr vrací do Janáčkova divadla se třemi koncertními programy v pěti večerech. První z nich, Novoroční, nabídne Beethovenovu Devátou s Ódou na radost. Na polovinu března jsou připraveny Musorgského Obrázky z výstavy v orchestraci Maurice Ravela, Fresky Piera della Francesca Bohuslava Martinů a Hindemithova symfonie Malíř Mathis. „Fresky Martinů uvedeme s vizualizací připravenou ve spolupráci s proslulým festivalem Ars Electronica, půjde vlastně o světovou premiéru. Využijeme přitom nejmodernější technologie v umění," uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Při třetím programu v divadle zazní jedna z nejniternějších a nejexistenciálnějších symfonií v historii hudby - Mahlerova Devátá. „Jsem přesvědčen, že pod taktovkou šéfdirigenta to bude mimořádný zážitek," podotkl Mikeš. Posluchači si mohou koncerty v divadle koupit i jako abonmá.


Neslýchané!

Do nadcházející sezony vstupuje Filharmonie Brno s novým vizuálním stylem.Nový vizuální styl Takovým, který ji lépe vystihuje a který je spjat s jejím sídlem. Lidé se tak budou setkávat s motivem páva s květinami, překreslenou stropní malbou ze zásálí Besedního domu, tedy prostoru, který od poslední řady sedadel v sále dělí skleněné dveře a závěsy. Orchestr také nově charakterizuje slogan Neslýcháné! „Vyjadřuje, že se nebojíme, že si věříme. Rádi posluchače seznamujeme s hudbou, kterou ještě nikdy neslyšeli, případně s tou, kterou znají, ale my ji pojímáme jinak," vysvětlila ředitelka orchestru Marie Kučerová.


Moravský podzim zahájí Einstein na pláži

Moravský podzim jubiluje, což je důvod k ohlédnutí. Festival se poprvé uskutečnil v roce 1966 a hned se uvedl odvážným tématem, u nás do té doby nevídaným: v reprezentativní podobě představil tvorbu Bohuslava Martinů, skladatele v zahraničí uznávaného, v tuzemsku však tehdy z politických příčin upozaďovaného až potlačovaného. V několika následujících ročnících se festival věnoval obecnějším hudebním tématům – v dramaturgicky ucelených blocích se zaměřil na tzv. starou, komorní, vokální, slovanskou hudbu, konfrontoval českou tvorbu s evropskou atd.

Program 50. ročníku Moravského podzimu reflektuje kořeny festivalu; nevrací se k nim však na způsob retrospektivy, ale hledá v nich nové impulsy, jak je vidět například už na přístupu k Martinů,Zahajovací koncert sezony v jehož odkazu odhaluje méně známé položky a předkládá je v originálních projektech (maraton písňových recitálů ve vilách, světová premiéra scénického uvedení Gidovy hry Oidipus s hudbou Martinů), na jejichž dramaturgii se významně podílel Aleš Březina, ředitel Institutu Bohuslava Martinů. S Martinů vzdáleně souvisí zaměření na francouzskou hudbu, byť si je lze spojit i s dvojím výročím Francouzské revoluce (1789–1799), a také pozvání Basilejského komorního orchestru, nositele tradice proslulého tělesa Paula Sachera, s nímž byl Martinů silně spjat.

Festival připomíná i další výročí: vedle samotného Martinů, od jehož úmrtí uplyne 60 let, také dvojí výročí E. F. Buriana (1904–1959), osmdesátiny světoznámého švýcarského hobojisty, dirigenta a skladatele Heinze Holligera (1939) a zejména 100 let od narození Mieczysława Weinberga, polsko-ruského skladatele židovského původu, který zažívá ve světě zaslouženou renesanci a z jehož tvorby zazní během dvou večerů v podání Milana Paly a Ladislava Fančoviče kompletní řada šesti sonát pro housle a klavír.

Velkolepé zahájení festivalu s operou Philipa Glasse Einstein na pláži, provedenou věhlasnými belgickými soubory Collegium Vocale Gent a Ictus Ensemble a slavnou americkou písničkářkou Suzanne Vegou (v atypické roli vypravěčky),Moravský podzim 3 předznamenává velkou koncentraci výrazných zahraničních a tuzemských uměleckých osobností a souborů, jako jsou Piotr Anderszewski s Basilejským komorním orchestrem, David Greilsammer a jeho Geneva Camerata, klavírista Alexandre Tharaud, Martinů Voices s Lukášem Vasilkem, Tiburtina Ensemble s Barborou Kabátkovou a mnozí další. Na závěrečném koncertě spolu dirigentsky oslaví svá shodná letošní jubilea skladatel a dirigent Peter Eötvös a šéfdirigent brněnských filharmoniků Dennis Russell Davies. S těmito i mnohými dalšími umělci se můžeme během konání Moravského podzimu těšit na vskutku nevšední a neopakovatelné zážitky.

Vítězslav Mikeš
dramaturg Moravského podzimu