Ven za hranice – a přece zůstat v Brně. Festival Divadelní svět Brno 2019 přichází

Roma ArmeeČesko, Slovensko, Belgie, Jihoafrická republika, Jižní Korea, Komorské ostrovy, Madagaskar, Martinik, Německo, Norsko, Polsko... Krajina domova, blízcí sousedé i exotické dálky. Prestižní a divácky oblíbený festival Divadelní svět Brno letos v termínu 23.–28. května 2019 vstoupí do svého jubilejního desátého ročníku. A slavit bude ve velkém! Organizátoři letos lákají na více než padesát pozoruhodných představení z celého světa i na atraktivní téma, které zní: Evropský sen. Rozsáhlý festivalový program bude rozdělen do několika linií, díky nimž si na své přijdou diváci všech generací.

Divadelní svět Brno dlouhodobě těží jak z výhodné polohy města Brna mezi Bratislavou a Vídní, tak ze zcela unikátní spolupráce předních brněnských divadel - Národního divadla Brno, Divadla Husa na provázku, HaDivadla, Městského divadla Brno, Divadla Polárka a obou scén JAMU. Za deset let své existence se propracoval mezi nejprestižnější středoevropské festivaly, které Brňanům závidí i za hranicemi naší země.

Proč právě téma Evropský sen? „Jubilejní desátý ročník našeho festivalu měl původně slavit a tematizovat třicet let, které letos uplynou od sametové revoluce. Dramaturgická rada festivalu však brzy naznala, že v časech zpochybňování myšlenky jednotné a otevřené Evropy je nezbytné přemýšlet i o domácích událostech a výročích v širším kontextu. Rozhodli jsme se proto vtisknout festivalu širší téma," přibližuje proces volby festivalového tématu dramaturg Divadla Husa na provázku Martin Sládeček. „Evropský sen jako téma letošního ročníku rezonuje s atmosférou ve společnosti se stejnou intenzitou jako v tom minulém a nabízí svým divákům jiný a nový pohled na to, co sami prožívají," dodává ředitel festivalu Martin Glaser.

Evropský sen

Zmíněných dramaturgických linií letos organizátoři slibují hned několik. Tou ústřední se stane právě linie nazvaná Evropský sen. Jedním z jejích vrcholů budou nepochybně Francouzi - umělecky ambiciózní a vášněmi kypící adaptace Proustova sedmidílného románu Hledání ztraceného času v režii hvězdy současného evropského divadla Krzysztofa Warlikowského. „Proustovo Hledání ztraceného času – to je sedm svazků poeticky přesných záznamů, 4 215 stránek pokusů o zachycení uplývajícího času a více než 300 různých postav. Člověk musí být buď blázen, nebo génius, aby se ho pokusil uvést na divadle... Rodák z polského Štětína režisér Krzysztof Warlikovský je tak trochu obojí. Jeho varšavštíFrancuzi Francouzi nejsou ‚jen‛ převedením jednoho monumentálního díla na jeviště: navraceje se do doby před první světovou válkou, ohledává tato hvězda evropské režie na základě fragmentů Proustova románu kořeny evropské identity a myšlení. Činoherní prostředky přitom kombinuje s prvky pohybové performance a živou hudbou. Výsledkem je prudce strhující inscenace posedlá alchymií lidských vášní, temná i vtipná zároveň. Nejen svou délkou jsou Francouzi nevšedním zážitkem, kterého si člověk právě od festivalu, jako je Divadelní svět Brno, žádá," líčí dramaturg Martin Sládeček. Podle posledních zpráv by měl do Brna na festival zavítat i sám Warlikowský.

Velký zážitek ze současného divadla slibuje i oceňovaná inscenace původem izraelské režisérky Yael Ronenové Romská armáda, jíž v kulturním Berlíně (v divadle Maxim Gorki Theater) diváci zpravidla tleskají vestoje. Jde o strhující, takřka kabaretní cestu do budoucnosti bez předsudků. Nezřídka přitom v souvislosti s ní němečtí kritici skloňují pojem "Wow-Effekt".

To však podle organizátorů zdaleka není všechno. Belgická performerka Marieke Dermul přímo s brněnskými diváky dotvoří univerzální „píseň evropského občana" - European Citizen Popsong. Odpověď na otázku co má společného národní minulost, rituál a svoboda projevu, předloží rakouský choreograf a muzikant Simon Mayer v inscenaci Sons of Sissy. Ta bude uvedena i ve speciální úpravě pro zrakové handicapované obecenstvo. V této linii organizátoři nabídnou ještě i francouzskou inscenaci Europeana, slovenskou inscenaci Americký cisár nebo třeba čerstvý počin Michala Dočekala v Městských divadlech pražských Andělé v Americe.

Karibik v Brně

Jednu zvlášť unikátní linii, která v nabídce českých divadelních festivalů nemá obdoby, pak organizátoři nazvali Evropa mimo Evropu. V rámci ní budou uvedena představení z Komorských ostrovů, Madagaskaru a Martiniku. Představení omamná jako vůně ylang-ylang, výbušná jako sopky, plná ostrovní naděje i neklidu.

„Evropa není jen kontinent. Hranice Evropské unie se táhnou až k Indickému oceánu, Karibiku či Tichému oceánu. Svá zámořská území má Francie, Portugalsko, Španělsko, ale také Dánsko, Velká Británie a Nizozemí. Jde o pozůstatky neblahého bývalého koloniálního panství jednotlivých zemí a jakkoliv vztahy metropolí k zámoří bývají dodnes složité, je třeba s těmito geograficky vzdálenými končinami počítat. V oblasti scénických umění a literatury rozhodně," vysvětluje dramaturgyně činohry NdB Lucie Němečková.

Diváci se mohou těšit na činohru Suzanne Césaire Fontaine solaire i na komponovaný taneční večer, kde vystoupí taneční skupina Art&Fact z Martiniku a charismatická Judith Olivia Manantenasoa z Madagaskaru. Vrcholem této linie pak bude hudebně dramatické vystoupení komorského hudebníka a divadelníka Soeufa Elbadawiho – Mwezi WaQ. Zpěvy Luny a naděje v závěru festivalu na letní Alžbětinské scéně Divadla Husa na provázku.


Tři jména ze Skandinávie

V rámci Severské linie se potkají tři velká jména skandinávského literárního a divadelního světa – Ibsen, Bergman a Andersen. Vůbec poprvé si bude moci brněnské publikum vychutnat Ibsenovo dílo v originále díky menšímu nezávislému souboru Visjoner Teater z Osla, jehož Hedda Gablerová se už 22. května nastěhuje do brněnské Vily Löw Beer a pozve festivalové diváky přímo k sobě do obýváku.Cion Requiem of Ravel039s Bolero „Soubor z Oslo se rozhodl představit divákům Heddu Gablerovou v intimním prostředí, kdy diváci sedí přímo uvnitř vily novomanželů. Dům na kopci s velkými prosklenými okny a výhledem na fjord ve vilové čtvrti na okraji Oslo. Dokonalá vnější idyla oproti zoufalství hlavní hrdinky... Ačkoli jsem už inscenaci jednou naživo viděla, nenechám si ji ujít ani tentokrát," nechala se slyšet dramaturgyně Činohry NdB Barbara Gregorová.

Bergmanovské postavy z prozaického textu Soukromé rozhovory ožijí ve stejnojmenné inscenaci spolku Jana Nebeského v hlavní roli s Aloisem Švehlíkem a pražské Divadlo Na zábradlí přiveze do Brna inscenaci Dánská občanská válka 2018–24. Odkaz Christiana Hanse Andersena v autorském zpracování Šimona Spišáka bude pro změnu po tři dny hostit Divadlo Polárka. „Tři neklasická zpracování pohádek Cisarove nové šaty, Malá morská víla a Škaredé káčatko ze tří různých slovenských divadel pojí snaha vyložit známé příběhy živě, současně, aby k dětem promlouvaly o své skutečné podstatě a tématech v nich obsažených srozumitelně a poeticky," vysvětluje člen dramaturgické rady z Divadla Polárka Jan Cimr. „Součástí dětského programu bude také divadelní stan na Kraví hoře, kde se odehrají až tři představení denně doplněné o bohatý doprovodný program, který pro festival připravili lektoři z Malého divadla v Českých Budějovicích, Divadla DRAK v Hradci Králové a samozřejmě z brněnského Divadla Polárka," láká dále.


Brno v pohybu

Brno však díky Pohybově-taneční linii festivalu Divadelní svět Brno 2019 v květnu rozžijí a rozpohybují nejen činoherní, ale také pohybové a taneční inscenace, které se organizátoři po zkušenosti z minulých ročníků rozhodli opět přivézt v hojném počtu. Divácký zájem o ně byl totiž veliký.

Po loňském úspěchu budou moci diváci zhlédnout další virtuózní korejské představení úspěšné choreografky Eun-Me Ahn s názvem Let Me Change Your Name, z české produkce bude k vidění nejnovější inscenace oblíbeného souboru Cirk La Putyka ADHD či oceňované představení VIP Radima Vizváryho.

Vrcholem pohybových produkcí by mělo být vystoupení jednoho z nejvýraznějších a nejslavnějších afrických tanečních souborů Vuyani Dance Theater z Jihoafrické republiky s inscenací CION: Requiem of the Ravel´s Bolero.Let me change your name „Choreograf Gregory Maqoma se svými skvělými tanečníky nás v příběhu zpracovávajícím známé jihoafrické literární dílo Zakese Mdy ´Cion´ uvádí do světa, kde život a smrt mají k sobě nejblíže, kde se lidé naposledy loučí se svými blízkými. Fascinující zpívaný hudební doprovod i ´africky´ rytmizované Ravelovo Bolero, jsou dalším prvkem, který z představení dělá nenapodobitelný zážitek," popisuje dojem z neobvyklého zpracování obecně známé skladby dramaturg Baletu NdB Brno Karel Littera.


Čeští Faustové i humor Tomáše Dianišky

Mimořádnou příležitostí srovnat různá uchopení faustovského mýtu přinese trojice inscenací českých divadel. Čerstvé „Divadlo roku" podle českých kritiků, tedy Divadlo pod Palmovkou, přiveze nejnovější inscenaci Goethova Fausta od kontroverzního režiséra Jana Klaty, Divadlo DRAK zahraje svou variaci Fausta pro malé i velké ve speciálním stanu na Kraví hoře a na jevišti činoherní scény MdB představí Jihočeské divadlo slavné Havlovo Pokoušení v režii Ivana Krejčího.

Specialitou brněnského festivalu pak bude i profil mladého a drzého českého dramatika Tomáše Dianišky. „Dianiška je současným autorským fenoménem – byť může být pro leckoho kontroverzní odmítáním uměleckých stylizací a svou ambicí pouze bavit. V současnosti se po celé republice hraje celkem 12 jeho her v mnoha různých divadlech," říká dramaturg Městského divadla Brno Jan Šotkovský. Do Brna zavítá Dianiškova prvotina Atomová kočička z libereckého Divadla F. X. Šaldy, inscenace jeho snad nejoceňovanějšího textu Mlčení bobříků z „domovského" Divadla po Palmovkou a konečně také čerstvá novinka Den závislosti, kterou v režii Jana Holce uvedlo Divadlo LETÍ.


„Programová nabídka jubilejního desátého ročníku Divadelního světa Brno je výjimečně bohatá a zároveň rozdělená do přehledných dramaturgických linií. Troufám si proto tvrdit, že jsme jí schopni oslovit úplně všechny – od lidí, kteří do divadla chodí jen výjimečně, až po divadelní fajnšmekry," říká dramaturg Divadla Husa na provázku Martin Sládeček a vzápětí dodává: „Bude to velkolepá oslava. Pro celé město. Úžasná možnost, jak poznat svět, aniž by člověk musel opustit Brno."

Kompletní program festivalu a možnost zakoupení vstupenek on-line naleznou návštěvníci na stránkách: www.divadelnisvet.cz
Při koupi vstupenek mohou diváci využít také FESTIVAL PASSU DSB − při nákupu 4 a více představení získají slevu 25 %.

Text: Eva Sedláčková, foto: Ute Langkafel,  Tal Bitton, Siphosihle Mkhwanazi, Eunji Park)