Grafik Aleš Najbrt dává době styl

najbrtI ti, kteří výtvarnému umění právě neholdují, obvykle zaregistrují třeba plakáty nebo billboardy filmového festivalu v Karlových Varech. Za výtvarnou podobou jeho kampaně stojí už přes dvacet let Aleš Najbrt, český typograf, grafický designér, zakladatel předního grafického Studia Najbrt a také herec, performer a zpěvák.

Kromě zmíněného filmového festivalu má na svém pracovním kontě řadu známých značek, mimo jiné vytvořil tvář Reflexu. Jednou z posledních prací studia je nové logo pro Masarykovu univerzitu. S Brnem ho spojuje také spolupráce s Moravskou galerií: V roce 1996 získal Grand Prix Mezinárodního bienále grafického designu, v rámci ročníku 2014 získal ocenění za své celoživotní dílo, a proto letos dostane při jeho 28. ročníku prostor pro samostatnou výstavu.

Jak byste vůbec laikovi vysvětlil pojem grafický design?
Vizuálními prostředky zprostředkovávat informace.

Když přemýšlím o Studiu Najbrt, vybaví se mi v první řadě zábava, citujete na vašich webových stránkách jednoho ze světových kritiků designu. Je pro vás vaše práce zábava?
Maximálně se o to snažíme. To znamená, že pracujeme s příjemnými lidmi na profesionální úrovni a děláme práci, která má podle nás smysl a není jen prostředkem vydělat peníze.

Jak hodnotíte současný český design?
Myslím, že postupně přibývá kvalitních designérů mladší generace a úroveň českého designu se od revoluce postupně zvyšuje. Možná nám chybí více kontaktů směrem do zahraničí. Brněnské bienále k tomu vždy velkou měrou přispívalo. Jan Rajlich pro to udělal v minulosti velmi mnoho.
Už se vám někdy stalo, že vás odmítli a návrhy nepřijali? Kolik skic, návrhů někdy padne pod stůl, než se pro některý rozhodnete?
Samozřejmě, že se nám to stalo. Myslím, že je to v naší práci normální. Snažíme se vždy dobře naši práci obhájit. I to je důležitou součástí toho, co děláme. Někdy jsou to desítky až stovky skic. Jindy na dobrý výsledek přijdete hned na začátku, ale stejně si musíte ověřit, že ten první nápad byl tím nejlepším.

Nové logo (na obrázku nahoře) pro Masarykovu univerzitu, pro jehož změnu se rozhodla po více než dvaceti letech, vzbudilo poměrně dost diskusí. Co bylo rozhodující pro podobu vizuálu?
Pro nás byla zásadní větamuni rektora MUNI Mikuláše Beka: „Praha je město gotické, Olomouc město barokní, Brno město funkcionalistické. My jsme svým prostředím předurčeni hledat krásu v jednoduchosti a účelnosti." To nás inspirovalo k návrhu loga i celé abecedy, která je ovlivněna právě funkcionalismem, ale je zároveň dostatečně unikátní. Jednoduchost celého systému by měla zesílit vizuální identitu Masarykovy univerzity.

Jak dlouho by obecně mělo logo vydržet?
To ovlivňuje velmi mnoho faktorů. Vždycky by to měla být změna odůvodněná. Pokud se ukazuje, že vizuální identita přestává plnit svoji úlohu, je třeba přistoupit buď ke změně loga, nebo jeho redesignu. Někdy stačí vytvořit ke stávajícímu logu nový vizuální styl.

Příští měsíc v rámci Bienále Brno zahájíte svoji výstavu, která se lakonicky jmenuje Najbrt. Jejím kurátorem bude váš kolega (a také spoluautor loga Masarykovy univerzity) Michal Nanoru. Jaká bude?
najbrt2Bude to vlastně taková malá retrospektiva. Představíme moje rané práce z osmdesátých a devadesátých let, ale také práce, vzniklé v našem studiu, které existuje od roku 1994. Díky tomu představíme také tvorbu mojí partnerky Zuzany Lednické, Bohumila Vašáka, Marka Pistory, Martina Váchy a dalších designérů.

Bienále Brno se koná letos po osmadvacáté. Jak hodnotíte jeho význam a úroveň?
Je to již mnoho let nejvýznamnější akce grafického designu u nás. V minulosti inspirovalo vznik dalších podobných akcí v zahraničí a díky tomu, že v minulých letech reagovalo na změny v našem oboru, tak si stále udržuje přízeň grafických designérů a dokazuje svůj smysl a význam. A to i díky kurátorům posledních tří bienále a dvěma ředitelům Moravské galerie, kteří ho podporují.

Jde vůbec soutěžit ve výtvarném umění?
Je samozřejmě velmi subjektivní posuzovatffkv tvůrčí aktivity. Změřit se to nedá. Přesto je to jednou z důležitých motivací pro naši práci stejně, jako je tomu i v jiných oborech.

Jak dlouho připravujete podobu kampaně FF Karlovy Vary? A jak budou vypadat ty letošní :)?
Každý rok začínáme připravovat nový ročník již na podzim, a tak je to skoro celoroční práce. Letošní plakát ale představíme společně s Jiřím Bartoškou na tiskové konferenci zhruba za měsíc.

28. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2018
Doprovodná výstava: Najbrt
Kurátor: Michal Nanoru
Uměleckoprůmyslové muzeum
Husova 14, Brno
10. květen–26. srpen 2018

(jih)
Foto: Archív MG a Studia Najbrt