Nové abonmá, chybějící sál a brněnský miláček. Právě začíná nová sezona Filharmonie Brno

11232893 894070633965236 7998288416230706615 nBez koncertů v Janáčkově divadle, zato s domácím sólistou a nadějnými vyhlídkami na stavbu nového sálu vstupuje Filharmonie Brno do své 62. koncertní sezony. Její zahajovací koncert se uskuteční na netradičním místě – v katedrále na Petrově. Ve středu 27. září tam zazní monumentální Berliozovo oratorium Dětství Ježíšovo. Kromě toho se posluchači mohou těšit na slavná symfonická díla Antonína Dvořáka, Petra Iljiče Čajkovského, Jeana Sibelia, Franze Schuberta, Roberta Schumanna nebo Felixe Mendelssohna Bartholdyho.

Stejně jako v minulé sezoně nabízí filharmonie klasickou řadu abonentní v Besedním domě i moderně-klasickou řadu čtyř programů. „Uzavření Janáčkova divadla nás donutilo vytvořit novou abonentní řadu v sále Stadionu, kde jsme připravili atraktivní kombinaci pěti programů. Všechny budou začínat v sedm hodin večer," informovala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Do sálu Stadionu se přesune i tradiční Novoroční koncert, letos ve dvou časech – ve čtyři odpoledne a osm hodin večer zazní pod taktovou Caspara Richtera program s názvem Pozdrav z Vídně do světa, který přinese populární valčíky, polky a jiné známé melodie.

Dramaturg orchestru Vítězslav Mikeš i v nadcházející sezoně vsadil na originální kombinace skladeb v jednotlivých večerech.16426044 1308089839229978 7131569181612696815 n „Těším se na sérii sólových výstupů vynikajících umělců spojených s Brnem, kterým dáváme v příští sezoně poměrně značný prostor, a to převážně ve zřídka uváděných v dílech: vedle Igora Ardaševa to bude Iva Bittová v písňovém cyklu Folk Songs Luciana Beria, Milan Paľa v Brittenově Houslovém koncertu nebo členové orchestru Emil Drápela (v novodobé premiéře Cartellieriho Třetího klarinetového koncertu), Vilém Veverka (v Hobojovém koncertu Bernda Aloise Zimmermanna) a Petr Pomkla (ve Flétnovém koncertu A dur C. Ph. E. Bacha)," uvedl Mikeš.

Zájemci mohou vybírat z třinácti abonentních cyklů, z toho šest je čistě filharmonických. Mohou si také sestavit vlastní Sezonu na míru, při které si vybírají libovolné koncerty a s jejich rostoucím počtem získávají také rostoucí slevu. Vstupenky jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji v Besední ulici či v Domě pánů z Lipé na náměstí Svobody. Více informací na www.filharmonie-brno.cz, 

Vzkaz do budoucnosti: listiny, zemina i partitura

Poselství budoucím generacím se obvykle ukrývá do věží. V případě brněnského koncertního sálu je to přesně opačně – leží v základech stavby.schránka Přesněji řečeno ve speciální kapsli stěny, která sousedí s hotelem Slavia. Navíc pod místem, kde zůstaly původní městské hradby ze 13. století. Kovová schránka ukrývá dokumenty vztahující se k historii místa i projektu. Například listinu na podporu stavby sálu, která čítá skoro čtyři desítky podpisů významných osobností, dále kopii pozvánky na premiéru Glagolské mše na Stadionu v Brně z 5. prosince 1927, hrst třetihorní zeminy, která se na staveništi našla, dobový tisk nebo například skladbu k poctě Leoše Janáčka, kterou speciálně pro tuto příležitost složil student brněnské konzervatoře Jiří Dvořák.

První koncert na místě budoucího sálu

Slavný Bugatti step složil Jaroslav Ježek poté, co se v Brně po závodu na Masarykověspot 3 okruhu setkal s Louisem Chironem. Legendární skladba je tou první, která v podání orchestru zazněla na místě budoucího koncertního sálu, sóla se ujal Igor Ardašev. Netradiční „koncert" hudebníci odehráli na základové desce v hloubce deseti metrů pod terénem, ve helmách, reflexních vestách a tentokrát ještě bez posluchačů. Natáčeli tam totiž spot na podporu nového sálu. „Na takovém místě jsem opravdu ještě nehrál. Velmi příjemně mě překvapilo, že je to dobrá akustika," okomentoval netradiční zážitek pianista Ardašev.

spotDělníci pracují na stavbě jako každý jiný den. Jeden z nich naviguje jeřáb, který na dno stavební jámy spouští obrovskou černou bednu. Po jejím otevření zjistí, že ukrývá koncertní křídlo, sedne k němu a začne hrát Bugatti step. Jakmile ho uslyší ostatní, vymění pracovní nástroje za ty hudební a přidají se k němu. Taková je „zápletka" nového spotu.

Sólista sezony? Pianista Igor Ardašev

Koncertuje s brněnskou filharmonií od svých jedenácti let, jejím titulárním sólistou se stal poprvé ve svých dvaceti letech. Sezonu 1987/88 tehdy zahájil brněnskou premiérou Brittenova Mladého Apolla.TIT Ardašev Igor 2017 Jeho jméno se ve výčtu sólistů udrželo dalších neuvěřitelných sedm sezon. Igor Ardašev. To, že se po dvaceti letech vrací jako rezidenční sólista, není takzvané ocenění zásluh, ale důsledek poznání, že máme v Brně pianistickou osobnost světového formátu, z jejichž životních zkušeností může filharmonie těžit. Navíc letos slaví významné životní jubileum, takže se spojení s filharmonií přímo nabízí. „Představí se ve třech koncertních programech – zcela klasicky s Beethovenovým Druhým klavírním koncertem, moderně s Komorním koncertem pro housle a klavír Albana Berga, a také na svém recitálu z děl Janáčka, Schuberta, Dvořáka a Čajkovského," zve posluchače ředitelka filharmonie Marie Kučerová s tím že tento Bergův koncert se v Brně ještě nikdy nehrál.

Moravský podzim – letos ve znamení ®evoluce

Letošní Moravský podzim se nese ve jménu ®evoluce. Jeho programovým těžištěm je hudba první třetiny 20. století, ale opomenuta nezůstává ani hudba, která vznikla (dlouho) před tímto obdobím i po něm. Prestižní hudební festival nabídne hvězdné interprety, například dirigenty Ilana Volkova a Heinze Holligera, klavíristy Pierra Laurenta Aimarda,15107439 1241186809253615 907107604715057865 n Davida Greilsammera či Steffena Schleichermachera, soubory Accademia Bizantina, Ensemble Berlin Prague či Cappella Mariana. Kromě prověřených děl, například Janáčkovy Sinfonietty, zazní i málo slýchané skladby – mj. radikálně minimalistický klavírní opus Vexations Erika Satieho z roku 1893, jehož kompletní non-stop provedení trvá více jak čtyřiadvacet hodin. Po letech se v Besedním domě setkají někdejší zázračné děti, do Divadla na Orlí je nachystána dětská opera Kirana či futuristická opera Vítězství nad sluncem. Brněnské chrámy rozezní staré polyfonní zpěvy, Poslední pohanské obřady či Antifony, vilu Tugendhat Tiché písně. To vše se skrývá pod třemi hesly, se kterými se potkáváte na různých plochách v centru města – Drama, Piano, Rituály. Kompletní program najdete na www.moravsky-podzim.cz

Výrazným bodem festivalu je Symfonie sirén. Performanci vytvořenou hlavně ze zvuků Brna připravuje německé tvůrčí duo Andreas Ammer / FM Einheit (ex-Einstürzende Neubauten). Na brněnském výstavišti se do ní 21. října kromě hudební kapely zapojí hasičské vozy, záchranka, dělostřelci, fanoušci hokejové Komety, brněnské sbory a mnozí další. Staňte se i vy součástí neopakovatelného zážitku, „koncertu", který uslyší celé Brno.