Změny v MHD od 1. září 2016

Začátek školního roku s sebou tradičně přináší i změny v jízdních řádech. V letošním roce jsou změny především pozitivní.

Od čtvrtka 1. září 2016 skončí prázdninová omezení v provozu v důsledku letních výluk. Tramvaje opět budou jezdit v Bystrci až na Ečerovu, ulicemi Cejl i Husovou, stejně tak bude obnoven provoz autobusů v ulici Reissigově. Provoz tak ukončí náhradní tramvajová linka x11 a linka 11 se vrátí na svoji původní trasu Lesná, Čertova rokle – Bystrc, Rakovecká přes ulici Cejl a v Žabovřeskách ulicemi Minskou a Horovou. Linka 53 bude opět jezdit ve špičkách pracovních dnů v celé trase Štefánikova čtvrť – Technologický park. V neděli 11. září 2016 ukončí provoz tramvajová linka P6, která po dobu letní železniční výluky zajišťuje náhradní dopravu za vlaky Českých drah v úseku Hlavní nádraží – Královo Pole, nádraží.

• Změny v dopravě
V souvislosti s ukončením letních prázdnin dojde k drobným změnám v jízdních řádech u většiny linek. Změny se týkají hlavně korekce jízdních dob nebo zvýšení počtu spojů s nízkopodlažními vozidly. Jízdní řády pro všechny linky naleznou cestující na internetových stránkách www.dpmb.cz.

Od pondělí 19. září 2016 budou ještě upraveny jízdní řády linek 12, 60 a 61, které budou opět posíleny v exponovaných obdobích pracovních dnů v souvislosti se zahájením akademického roku na vysokých školách.

• Zavedení nové expresní linky E75
Od 1. září zahájí pravidelný provoz nová expresní linka E75. „Tato linka přinese výrazné zrychlení dopravy mezi průmyslovou zónou Černovická terasa a přestupními uzly Stará osada a Židenice, nádraží. Linka E75 bude v provozu v pracovních dnech na trase Slatina, závod – Židenice, nádraží. V oblasti Černovické terasy bude obsluhovat všechny zastávky na trase a od zastávky Těžební pojede expres až na Starou osadu a do terminálu Židenice, nádraží," popsal vedoucí dopravního provozu DPMB Jan Seitl.

První expresní linku E50 zavedl DPMB v polovině prosince loňského roku. Tato linka z Bystrce až na Černovickou terasu zajišťuje časově atraktivní spojení průmyslové zóny s oblastmi Bohunic, Starého Lískovce, Kohoutovic, Bystrce a to včetně přímého propojení Černovické terasy a Komárova. Tato linka si velmi rychle získala oblibu u cestujících. Očekáváme, že tomu bude podobně i v případě nové expresní linky E75.

Řidiči v DPMB, a. s.

K 30. červenci 2016 v DPMB pracovalo 1410 řidičů (tramvaje 514, trolejbusy 263, autobusy 633 řidičů). Do ideálního stavu, tedy aby podnik nemusel využívat stávající řidiče na přesčasy, chybí přibližně 100 lidí. Bohužel se navíc potýkáme v této profesi s vysokou nemocností, která musí být v provozu aktuálně nahrazována. Dopravní podnik města Brna přijal několik opatření, která mají zabránit odchodu stávajících řidičů a naopak přilákat nové zaměstnance na tuto pozici.

Od 1. 2. 2016
1) Navýšení tarifních mezd o 6 % během dvou let
2) Pololetní benefity (až 6 000 Kč / rok – penzijní připojištění, životní pojištění, poukázky)
3) Navýšení přesčasového příspěvku z 30 % na 35 %
4) Navýšení příplatku za dělené služby (trhačky)

Od 1. 4. 2016
1) Čtvrtletní vyplácení mimořádné odměny za odpracované směny v dohodě o pracovní činnosti v profesi řidič (200 Kč / směna)
2) Navýšení výkonnostního příplatku pro řidiče z 500 Kč na 1 000 Kč (za odpracovaný plný fond pracovní doby)
3) Náborový příspěvek pro nové zaměstnance – řidiče autobusů (20 000 Kč) a trolejbusů (15 000 Kč)

Průměrná hodinová mzda řidičů (tj. celkové mzdové náklady na trakci děleno počtem základních a přesčasových hodin, včetně hodin za náhradu mzdy) tak v DPMB aktuálně činí:

Řidiči tramvaje 154,87 Kč
Řidiči trolejbusy 161,30 Kč
Řidiči autobusy 165,15 Kč
Celkem řidiči MHD 161,15 Kč

„Je nutné podotknout, že nedostatek řidičů je celorepublikovým problémem. Bohužel minimální nezaměstnanost a nedostatek vhodných uchazečů na trhu práce nenaplňuje v plné míře požadovanou potřebu řidičů pro navýšené dopravní výkony. I přesto byly vždy vypraveny všechny nasmlouvané spoje," vysvětlil generální ředitel DPMB Miloš Havránek. V roce 2015 se dopravní výkon vozů DPMB vyšplhal až na 38 174 154 vozokilometrů, pro letošní rok je předpoklad ještě vyšší. Tedy 38 865 000 vozokilometrů.