Studie ukazují, co městu může přinést nádraží u řeky

Další krok směrem k vyřešení letitého problému polohy nádraží v Brně učinili radní města. Ti se seznámili s návrhy pořízenými v ideové soutěži Budoucnost centra města Brna ve variantě nádraží u řeky. Ze sedmi předložených návrhů doporučila poradní komise vyzdvihnout především tři, které se s polohou nádraží u řeky a souvisejícími příležitostmi vypořádaly nejsrozumitelněji a nejpraktičtěji.

Tyto studie tak doplňují studie vytvořené pro variantu přestavby železničního uzlu ve variantě pod Petrovem, které byly představeny před dvěma týdny. Výsledky obou variant jsou nyní vystaveny v Domě umění města Brna, kde se s nimi mohou lidé seznámit až do 24. července 2016.

„V žádném případě v tomto okamžiku nechci upřednostňovat jednu či druhou variantu celkového řešení přestavby železničního uzlu, ke které se město chystá již téměř sto let a která na dlouhou dobu v budoucnu ovlivní vývoj nejen centrální části města, ale celého Brna i jihomoravského regionu. Obě varianty mají své přednosti i problémy," uvedl primátor města Brna Petr Vokřál.

„Vzhledem k tomu, že tyto ideové studie nastiňují budoucí podobu Jižního centra s železničním průjezdem s nádražím u řeky, uvedu z mého pohledu klady této varianty. Z pohledu železničního uzlu by se zásadně zjednodušil a zrychlil průjezd souprav Brnem a v budoucnu by tato varianta umožnila hladké zapojení vysokorychlostních tratí. Byla by zásadním přínosem pro městskou hromadnou dopravu navazující na železnici i pro individuální dopravu. Rozšířila by centrum Brna pro bydlení, pro pracovní příležitosti a pro množství dalších služeb zarámovaných do zeleně. Uvolněné plochy po železničních tratích by posloužily k rozšíření ploch městských parků. Vznikla by krásná nová městská čtvrť navazující přímo na historické jádro," dodal primátor.

„Autoři studií dokázali srozumitelným způsobem popsat, že nádraží v nové poloze u řeky není pro Brno problémem, ale příležitostí. A pro tuto příležitost přinesli také vize, s nimiž se nyní můžete seznámit," doplnil předseda poradní komise architekt Ivan Wahla.

Na doporučení komise byly oceněny tyto tři studie, jejichž výběr zdůvodnila poradní komise takto:

1. Sdružení Koleček – Jura, architekti Lausanne-Brno
Racionální, detailně řešený a proveditelný návrh umožňující rozvoj „jižních" čtvrtí v postupných krocích pomocí iniciačních prvků. Návrh předkládá řešení s deklarovanou kontinuitou s historickým městem, koncepcí tradičních městských čtvrtí kombinovaných s principy zahradního města. Významným motivem je návrh nové kompaktní „city" a zelené koridory otevírající městské struktury k řece. Vyváženost návrhu spočívá v harmonii velkorysých městotvorných gest přinášející městu novou energii s detailním řešením jednotlivých partií kolem původního i nového nádraží. Návrh plně respektuje a splňuje hlavní požadavky zadání.

2. Platforma Architekti
Nový pohled na geometrickou orientaci vkládané urbanistické struktury, která má paralelní orientaci s novou nádražní budovou. Návrh uvádí jako jedno z východisek inspiraci meziválečným návrhem Bohuslava Fuchse zvaným „Tangenta". Odlišným způsobem od ostatních návrhů řeší dopravní obslužnost řešeného území. V partiích u řeky na straně města vytváří „klasické" městské nábřeží. K tomuto motivu jako protiklad je nově komponováno rozlehlé rekreační nábřeží na jižní straně řeky. Zajímavý, svěží návrh, avšak není zcela konzistentní s dlouhodobě sledovanou koncepcí rozvoje území.

3. EA architekti
Za hlavní pozitivní moment návrhu je považována kontinuita a navázání na městský charakter „starých" částí města. Návrh užívá klasické městské bloky s vyznačeným členěním na jednotlivé domy, čímž dosahuje tradičního měřítka. Velkoryse rozvíjí park u řeky a originálním způsobem řeší ukončení okružní městské třídy v místě zrušeného kolejiště historického vlakového nádraží. Celkově se jedná o tradiční městské řešení respektující charakter centrální části města a splňující hlavní požadavky zadání.